HUBUNGAN KEAKTIFAN DALAM KEGIATAN PRAMUKA DAN MOTIVASI BELAJAR PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR

Authors

  • LINDA ZAKIAH UNJ

Abstract

Abstract: The purpose of research to determine whether there is a relationship between activeness in scout activities with student learning motivation on the subject of Civics grade IV elementary school. This research used survey method at SDN Malaka Jaya 07 Pagi held on August - October of Lesson Year 2017/2018. This research successfully tested the hypothesis that there is correlation between activeness in scout activity and learning motivation of Civics both at significance level α = 0,05 and α = 0,01, with correlation coefficient equal to 0,620. Because the resulting correlation coefficient is positive, it can be concluded there is a positive relationship between the activity in the scout activities and motivation to learn Civics

    

Keywords: Scout Activity, motivation to learn, Civics

 

 

 

Abstrak. Tujuan penelitian  untuk mengetahui ada tidaknya hubungan antara keaktifan dalam kegiatan pramuka dengan motivasi belajar siswa pada mata pelajaran PKn kelas IV sekolah dasar. Penelitian ini menggunakan metode survey  bertempat di SDN Malaka Jaya  07 Pagi yang dilaksanakan pada bulan Agustus - Oktober Tahun Pelajaran 2017/2018. Penelitian ini berhasil menguji hipotesis yang menyatakan terdapat hubungan antara keaktifan dalam kegiatan pramuka dan motivasi belajar PKn baik pada taraf signifikansi α = 0,05 maupun α = 0,01, dengan koefisien korelasi sebesar 0,620. Oleh karena koefisien korelasi yang dihasilkan bernilai positif, maka dapat disimpulkan terdapat hubungan positif antara keaktifan dalam kegiatan pramuka dan motivasi belajar PKn

   Kata kunci: Keaktifan Pramuka, motivasi belajar, PKn

Downloads

Published

2017-12-27

How to Cite

ZAKIAH, L. (2017). HUBUNGAN KEAKTIFAN DALAM KEGIATAN PRAMUKA DAN MOTIVASI BELAJAR PENDIDIKAN KEWARGANEGARAAN PADA SISWA KELAS IV SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(2), 144–158. Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/5731