MODEL KONSEPTUAL MEDIA MOTION GRAPHIC INTERAKTIF MATEMATIKA UNTUK SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR
DOI:
https://doi.org/10.21009/parameter.321.04Keywords:
Motion graphic, Interactive, Mathematic, ScaleAbstract
Abstract: The purpose of this research is to find a conceptual model as a basic in developing a learning media Mathematics of Scale material using motion graphic media. The development model used in this research is Hannapin and Peck's model which is consists of three stages, namely requirements analysis, design, and development or implementation. This research was conducted at SDN Karanggan 01 Gunung Putri, Bogor towards fifth grade students of elementary schools. The results of the product feasibility trial show that interactive motion graphic media is very feasible to use by obtaining an average expert review rating of 95.14% with the category "Very Good". Based on an analysis of previous research findings the conceptual model of interactive motion graphic media that researchers found to be effectively used in schools with problems that researchers found in the field.
Keyword : Motion graphic, Interactive, Mathematic, Scale
Abstrak : Tujuan dari penelitian ini adalah untuk menemukan model konseptual sebagai dasar dalam mengembangkan suatu media pembelajaran Matematika materi Skala menggunakan media motion graphic. Model pengembangan yang digunakan pada penelitian ini adalah model Hannapin dan Peck yang terdiri dari tiga tahapan yaitu analisis kebutuhan, desain, dan pengembangan atau implementasi. Penelitian ini dilaksanakan di SDN Karanggan 01 Gunung Putri, Bogor terhadap siswa kelas V sekolah dasar. Hasil uji coba kelayakan produk menunjukkan bahwa media motion graphic interaktif sangat layak digunakan dengan mendapat penilaian expert review rata-rata sebesar 95,14% dengan kategori “Sangat Baik”. Berdasarkan analisis terhadap temuan penelitian sebelumnya model konseptual media motion graphic interaktif yang peneliti temukan efektif digunakan pada sekolah dengan permasalahan yang peneliti temukan di lapangan.
Kata Kunci : Motion graphic, Interaktif, Matematika, Skala