PENGEMBANGAN MODUL PEMBUATAN TES ASESMEN KOMPETENSI MINIMUM PADA PLATFORM E-LEARNING BERBASIS MOODLE UNTUK GURU SEKOLAH

  • M Mutoharoh Universitas Krisnadwipayana, Bekasi 13077, Indonesia
  • Dewi Muliyati Pusat Pengembangan Media Digital, Universitas Negeri Jakarta, Indonesia
  • Bintang Ronauli Simanjuntak BPK Penabur Jakarta, Jakarta, Indonesia
Keywords: minimum competency assessment, test, e-learning, Moodle, asesmen kompetensi minimum

Abstract

One of the objectives of implementing the Minimum Competency Assessment (AKM) is to show how to master the essential competencies needed in various subjects. At the same time, digital formats must be integrated at every level of education, including the assessment process. Responding to the latest regulations regarding assessment and advances in digital technology requires teachers to have a combination of content and support skills. This study aims to develop an integrated media and environment for in-service teachers to improve their skills in creating AKM tests. The resulting test is designed according to variations in Moodle-based e-learning. This platform was chosen because many schools use Moodle as a Learning Management System (LMS). The study was conducted using the research and development method of the Thiagarajan 4D model, with the steps of define, design, develop, and disseminate. The development results include products, skills improvement, and a portfolio of user implementation results.

 

Abstrak

Tujuan diberlakukannya Asesmen Kompetensi Minimum (AKM) salah satunya adalah untuk memperlihatkan bagaimana penguasaaan kompetensi mendasar yang diperlukan pada berbagai mata pelajaran. Di saat yang bersamaan, format digital sudah harus menjadi hal yang terintegrasi pada setiap level penyelenggaraan pendidikan, termasuk di dalamnya proses asesmen. Menyikapi peraturan terbaru mengenai asesmen dan kemajuan teknologi digital, mengharuskan guru memiliki keterampilan yang merupakan kombinasi antara konten dan pendukung. Penelitian ini bertujuan mengembangkan media dan lingkungan yang terintegrasi bagi guru aktif agar dapat meningkatkan keterampilan pembuatan tes AKM. Tes yang dihasilkan didesain sesuai dengan variasi pada e-learning berbasis Moodle. Platform ini dipilih karena banyak sekolah yang mennggunakan Moodle sebagai Learning Management System (LMS). Studi dilakukan dengan metode penelitian dan pengembangan model 4D Thiagarajan, dengan langkah-langkah define, design, develop, dan disseminate. Hasil dari pengembangan berupa produk, peningkatan keterampilan, dan portofolio hasil implementasi pengguna.

Published
2022-04-30
Section
Articles