PENERAPAN E-MODUL DENGAN APLIKASI FLIPBOOK UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR

Authors

  • Yanti Febrianti Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Banten, Indonesia
  • Enggar Utari Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Banten, Indonesia
  • Suhendar Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Banten, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.21009/parameter.342.01

Keywords:

modul, aplikasi flipbook, hasil belajar, flipbook application, learning outcomes

Abstract

This study uses a modular innovation in the form of a flipbook application to enhance student learning results in informatics learning. Class action research is the research methodology employed. The 35 kids in class VII H at SMP Negeri 1 Karangtanjung served as the study's subjects; there were 15 boys and 20 girls in total. the average value of the first cycle reached 80.57 with a completeness percentage of 68.57%, while the average value of the second cycle reached 81.42 with a completeness percentage 85.71%, the results showed that Class VII H students of SMP Negeri 1 Karangtanjung experienced an increase in learning outcomes. In conclusion, cutting-edge modules using flipbook applications can enhance students' learning outcomes.

 

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada pembelajaran informatika dengan menerapkan inovasi modular berupa aplikasi flipbook. Metode penelitian yang digunakan adalah metode penelitian tindakan kelas. Subyek penelitian ini adalah siswa kelas VII H SMP Negeri 1 Karangtanjung yang berjumlah 35 siswa, 15 laki-laki dan 20 perempuan. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: hasil belajar siswa meningkat dengan nilai rata-rata siklus I mencapai 80,57 dengan persentase ketuntasan 68,57%, sedangkan nilai rata-rata siklus II mencapai 81,42 dengan persentase ketuntasan 85,71% dapat disimpulkan,  hasil belajar siswa dapat ditingkatkan dengan modul inovatif dengan aplikasi flipbook.   

Downloads

Published

2023-01-11

Issue

Section

Articles