PENINGKATAN KEMAMPUAN GURU DALAM PEMBELAJARAN MELALUI PELATIHAN BERBASIS CONTEXTUAL LEARNING DI SEKOLAH INKLUSIF

Authors

  • Murni Winarsih Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.21009/parameter.272.04

Keywords:

a training package, inclusive school, teaching the hearing impairment, contextual learning

Abstract

Abstract: This study aims at producing a set of contextual-learning based training package for teachers of inclusive school to teach hearing impaired students. Background of the development’s training package are not available the training about hearing impairment’s instructional yet, and needs of teacher with the absence of particular instructional competency for hearing impaired students in an inclusive school. Borg and Gall’s Research and Development methods were employed in this study followed with an Instructional Development Model (MPI) to develop the package.This study results in the production of a set of contextual-learning-based training package for teachers to teach hearing impaired students, it includes the design of training, user’s guide for instructure and participant, 4 modules accompanied with a soft-copy (CD) of training materials that have been tested the effectivity, efficiency, and feasibility. The research resulting some of implication and recommendation.

 

Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan satu set paket pelatihan berbasis pembelajaran kontekstual bagi guru sekolah inklusif untuk mengajar siswa yang terganggu pendengarannya. Latar belakang dari paket pelatihan pengembangan ini tidak tersedia pelatihan tentang gangguan pendengaran ini instruksional belum, dan kebutuhan guru dengan tidak adanya kompetensi pembelajaran tertentu untuk mendengar siswa terganggu pada sekolah inklusif. Borg dan Gall Penelitian dan Pengembangan metode yang digunakan dalam penelitian ini diikuti dengan Pengembangan Model Instruksional (MPI) untuk mengembangkan hasil penelitian package.This dalam produksi satu set paket pelatihan berbasis kontekstual-learning bagi guru untuk mengajar siswa terganggu mendengar , itu termasuk desain pelatihan, buku petunjuk untuk instruktur dan peserta, 4 modul disertai dengan soft-copy (CD) dari materi pelatihan yang telah diuji efektivitas, efisiensi, dan kelayakan. Penelitian dihasilkan beberapa implikasi dan rekomendasi.

Published

2015-12-30

Issue

Section

Articles