Kemampuan Respresentasi Matematis dalam Pembelajaran Matematika: A Systematic Literature Review

Authors

  • Rahma Nur Hawa Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung, Jawa Barat, Indonesia 40154
  • Nurjanah Universitas Pendidikan Indonesia, Kota Bandung, Jawa Barat, Indonesia 40154

DOI:

https://doi.org/10.21009/parameter.362.01

Keywords:

Mathematics, Representation Ability, Literature Review

Abstract

Mathematical representation ability plays an important role in helping students communicate, solve problems, and understand mathematical concepts better. This research aims to conduct a systematic review of the literature related to mathematical representation ability in mathematics learning, as well as to describe the trends, countries, educational levels, and learning models associated with it. The method used is a systematic literature review with PRISMA steps using the Covidence application on articles indexed in Scopus with the keyword "mathematical representation". The results showed that studies on mathematical representation ability in mathematics learning for the period 2014-2024 were mostly produced in 2018, 2020, and 2021. Indonesia became a productive country with high interest in this field, with the most research subjects from the junior high school level. The learning model often used was Problem Based Learning (PBL).

 

Abstrak

Kemampuan representasi matematis memiliki peran penting dalam membantu siswa mengomunikasikan, memecahkan masalah, dan memahami konsep matematika dengan lebih baik. Penelitian ini bertujuan melakukan kajian sistematis terhadap literatur terkait kemampuan representasi matematis dalam pembelajaran matematika, serta mendeskripsikan tren, negara, jenjang pendidikan, dan model pembelajaran yang terkait dengannya. Metode yang digunakan adalah systematic literature review dengan langkah-langkah PRISMA menggunakan aplikasi Covidence pada artikel yang terindeks Scopus dengan kata kunci "mathematical representation". Hasilnya menunjukkan bahwa kajian mengenai kemampuan representasi matematis pada pembelajaran matematika tahun 2014- 2024 paling banyak dihasilkan pada 2018, 2020, dan 2021. Indonesia menjadi negara produktif dengan minat tinggi dibidang ini, dengan subjek penelitian terbanyak dari jenjang SMP. Model pembelajaran yang sering digunakan adalah Problem Based Learning (PBL).

Downloads

Published

2023-10-31

Issue

Section

Articles