Analisis Kelayakan dan Efektivitas : Penerapan Video Pembelajaran pada Pembelajaran Desain Busana Secara Digital
DOI:
https://doi.org/10.21009/parameter.361.04Keywords:
Moodboards, video, collaboration, designAbstract
Moodboard material is a fundamental component of learning in fashion design and production skills. This research aims to evaluate the impact of using video media on learning activities and student outcomes in moodboard material. The study involved 21 students as both the population and sample. A mixed-method approach was utilized, with a One Group Pretest - Posttest research design. Data collection was conducted through observation and tests (both written and performance-based). Analysis was performed descriptively and statistically using the chi-square test. The findings indicate that the implementation of video media was highly effective in enhancing student activities. Attitude assessments revealed that students consistently demonstrated responsibility, cooperation, mutual respect, discipline, honesty, and self-confidence during the learning process. Overall, assessing student attitudes will show whether the use of videos in learning fashion design supports the research objectives, namely creating a learning process that is more effective, innovative and related to technological developments. The increase in student learning outcomes in this research can be seen in increased understanding, increased technical skills, and more creative and innovative mood board quality after using videos in the learning process of making moodboards. The chi-square value was 0.674 ≥ 0.05, leading to the acceptance of the alternative hypothesis (Ha) and the rejection of the null hypothesis (Ho), indicating a significant improvement in student learning outcomes after the introduction of video media. Consequently, the use of video media resulted in better learning outcomes for moodboard material. The research concluded that the application of video media in moodboard lessons can enhance learning outcomes and creativity in both cognitive and psychomotor domains.
Abstrak
Materi moodboard merupakan salah satu topik dalam pelajaran dasar-dasar keahlian desain dan produksi busana. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh penggunaan media pembelajaran video terhadap aktivitas dan hasil belajar siswa pada materi moodboard. Penelitian melibatkan 21 siswa sebagai populasi dan sampel. Penelitian ini menggunakan desain penelitian One Group Pretest - Posttest. Data dikumpulkan melalui observasi dan tes (tes tulis dan tes kinerja) dan dianalisis secara deskriptif serta menggunakan uji statistik chi square. Hasil penelitian menunjukkan bahwa penerapan media video pembelajaran berhasil dilaksanakan dengan sangat baik. Penilaian sikap siswa menunjukkan bahwa mereka telah menerapkan sikap bertanggung jawab, bekerja sama, saling menghargai, disiplin, jujur, dan percaya diri dengan baik selama proses pembelajaran. Secara keseluruhan, menilai sikap siswa akan menunjukkan apakah penggunaan video dalam pembelajaran desain busana mendukung tujuan penelitian yaitu menciptakan proses pembelajaran yang lebih efektif, inovatif dan berkaitan dengan perkembangan teknologi. Peningkatan hasil belajar siswa pada penelitian ini terlihat pada peningkatan pemahaman, peningkatan keterampilan teknis, dan kualitas moodboard yang lebih kreatif dan inovatif setelah menggunakan video dalam proses pembelajaran pembuatan moodboard. Nilai chi square sebesar 0,674 ≥ 0,05 mengindikasikan bahwa hipotesis alternatif diterima dan hipotesis nol ditolak, sehingga terdapat peningkatan hasil belajar siswa sebelum dan sesudah diterapkannya media video pembelajaran pada materi moodboard. Temuan penelitian ini menunjukkan bahwa penggunaan media video dalam pembelajaran moodboard dapat hasil belajar dan kreativitas siswa dalam ranah kognitif dan psikomotorik.