THE EFFECT OF TEACHING TECHNIQUES AND TYPES OF PERSONALITY ON ENGLISH LISTENING SKILL
DOI:
https://doi.org/10.21009/parameter.291.07Keywords:
Learning technique, personality type, listening skillsAbstract
This research aims to know the effects of learning technique and personality The to listening skills in english . this research is an eksperimental research with factorial program 2 x 2 which is conducted in primary school laboratoris of UNDIKSHA Singaraja. Eighty eight students are involved in this research, which were chosen randomly by multi stage random sampling technique. This research shows that (1) no significant difference in listening english skills between students using games for learning and students using song for learning. 2) listening skills on english for students who have extroversion personality are better than controversy. 3) there are interaction effects between learning technique and personality type to listening skills in english. 4) listening english skill for extroversion students who are learning by playing is lower than who learning by song, and 5) listening skills in english students who are controversy by playing learning is higher than students who learning by song.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pengaruh teknik pembelajaran dan tipe kepribadian terhadap keterampilan mendengarkan bahasa Inggris. Penelitian ini merupakan penelitian eksperimen dengan rancangan faktorial 2 x 2 yang dilaksanakan di SD Lab UNDIKSHA Singaraja. Siswa yang dilibatkan dalam penelitian sebanyal 88 orang, yang ditentukan secara acak melalui Multi stage random sampling technique. Hasil penelitian menunjukkan bahwa: (1) tidak terdapat perbedaan yang signifikan pada keterampilan mendengarkan bahasa Inggris antara siswa yang Bear dengan teknik pembelajaran permainan dan lagu, (2) keterampilan mendengarkan bahasa Inggris siswa yang berkepribadian ekstroversi lebih baik baik dari pada yang berkepribadian kontroversi, (3) terdapat pengaruh interaksi antara teknik pembelajaran dan tipe kepribadian terhadap keterampilan mendengarkan bahasa Inggris, (4) keterampilan mendengarkan bahasa Inggris siswa yang berkepribadian ekstroversi, yang belajar dengan teknik pembelajaran permainan lebih rendah dari pada yang belajar dengan teknik pembelajaran lagu, dan (5) keterampilan mendengarkan bahasa Inggris siswa yang berkepribadian kontroversi, yang belajar dengan teknik pembelajaran permainan lebih tinggi daripada yang belajar dengan teknik pembelajaran lagu.