PENGEMBANGAN INSTRUMEN PENILAIAN KINERJA DOSEN DI PERGURUAN TINGGI

Authors

  • Yusrizal Yusrizal Universitas Syiah Kuala Nangro Aceh Darussalam

DOI:

https://doi.org/10.21009/parameter.291.10

Keywords:

Bina validitas analisis faktor, Instrumen untuk kinerja dosen, penilaian

Abstract

This study report the process of developing an assessment instrument for lecturers’s performance at college. The results indicated that at the first try out, seven factors are extracted from the data obtained by using exploratory method Principal Components Analysis (PCA), which is in accordance with the theoretical estimated factors. The Confirmatory method used is Maximum Likelihood (ML) to test the goodness of fit of the 7 factors. The index of test of the seven factors is 952.062. The second try out, also found seven factors, with the index of goodness of fit of 664.287

 

Abstrak

Penelitian ini memaparkan proses pengembangan instrumen penilaian kinerja dosen di perguruan tinggi. Hasil penelitian menunjukkan bahwa pada ujicoba pertama, tujuh faktor yang diambil dari data yang diperoleh dengan menggunakan metode eksplorasi Principal Components Analysis (PCA), yang sesuai dengan faktor perkiraan teoritis. Metode Konfirmatori yang digunakan adalah Maximum Likelihood (ML) untuk menguji kecocokan dari 7 faktor. Indeks dari uji tujuh faktor adalah 952,062. Uji coba kedua juga memperoleh tujuh faktor, dengan indeks kecocokan 664,287.

Published

2017-05-30

Issue

Section

Articles