MODEL PENDIDIKAN INKLUSIF UNTUK SISWA TUNAGRAHITA DI SEKOLAH DASAR

Authors

  • Asep Supena Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.21009/parameter.292.03

Keywords:

Tunagrahita, Pendidikan inklusif

Abstract

The research aims to produce a model’s implementation of inclusive education for students who are syndromic Mental Retardation in elementary school. Research conducted by the method of research and development (R&D). The research has produced two major findings: (1) a description of the facts and issues of implementation for inclusive education for students who are Syndromic Mental Retardation in elementary school today.; (2) konsep pelaksanaan model pendidikan inklusif bagi siswa tunagrahita di sekolah dasar. The resulted models include 5 main products (1) general guidelines for the implementation of inclusive education, (2) model of curriculum and learning, (3) model lesson plans, (4) evaluation model, (5) syllabus’ lessons in elementary school that have been modified for students who are Syndromic Mental Retardation

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk menghasilkan implementasi model tentang pendidikan inklusif bagi siswa yang Tunagrahita di sekolah dasar (SD). Penelitian dilakukan dengan metode penelitian dan pengembangan (R & D). Penelitian ini menghasilkan dua temuan utama, yaitnu (1) deskripsi fakta dan isu-isu implementasi pendidikan inklusif bagi siswa tunagrahita di sekolah dasar saat ini; (2) konsep pelaksanaan model pendidikan inklusif bagi siswa yang Tunagrahita di sekolah dasar. Model hasil meliputi 5 produk utama:  (a) panduan umum untuk pelaksanaan pendidikan inklusif, (b) model kurikulum dan pembelajaran, rencana Model (c) pelajaran, (d) model evaluasi, pelajaran (e) silabus 'di sekolah dasar yang telah dimodifikasi bagi siswa yang Tunagrahita.

Published

2017-06-09

Issue

Section

Articles