EFEKTIVITAS MODEL PEMBELAJARAN TERHADAP KETERAMPILAN MEMBACA KANJI
DOI:
https://doi.org/10.21009/parameter.301.05Keywords:
kanji reading skill, Information Search, Student Team Achievement Division, instructional modelAbstract
Abstract: This study aims to determine the effectiveness of the learning model of kanji reading skills. This research was conducted at the Departement of Japanese Language Education of The Faculty of Language and Art, Jakarta State University in the 2015/2016 academic year. The sample were 52 students, divided into a group of 26 students as an experimental class using Information Search instructional model (IS) and 26 students as a control class using Student Team Achievement Division instructional model (STAD).
The method used in this research was experimental method by using a factorial design of 2X2. The data were analyzed by using a Two-Factor ANAVA at the significance level a=0,01. The results of this research indicated that the IS model more effective than the STAD model.
Abstrak: Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui efektifitas model pembelajaran keterampilan membaca kanji. Masalah yang diangkat pada penelitian ini ialah mahasiswa prodi sastra jepang belum memiliki keterampilan yang tinggi untuk mampu membaca kanji. Sehingga diperlukan upaya untuk meningkatkan keterampilan mahasiswa untuk membaca kanji. Pendidikan Penelitian ini dilakukan di Jurusan Pendidikan Bahasa Jepang Fakultas Bahasa dan Seni, Universitas Negeri Jakarta pada tahun ajaran 2015/2016. Sampel sebanyak 52 siswa, terbagi dalam kelompok 26 siswa sebagai kelas kontrol dengan menggunakan model instruksional Unit Prestasi Tim Siswa (STAD). Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode eksperimen dengan menggunakan desain faktorial 2X2. ANAVA pada tingkat signifikansi α= 0,01. Modelnya lebih efektif daripada model STAD.