ANALISIS LITERATUR TENTANG KOMPETENSI PEDAGOGIK SARJANA PENDIDIKAN TEKNIK BANGUNAN

  • Muhammad Jova Alviandrico Universitas Negeri Jakarta
  • R. Eka Murtinugraha Universitas Negeri Jakarta
  • Riyan Arthur Universitas Negeri Jakarta
Keywords: Teknik Bangunan, Pendidikan Kejuruan, Pedagogik

Abstract

ABSTRACT

This article aims to conduct a literature analysis on the pedagogical competence of undergraduate students in building engineering education. Generally, pedagogical competence refers to the educator's ability to plan, implement, and evaluate the learning process effectively and efficiently. In the context of building engineering education, pedagogical competence becomes crucial because educators need to master technical knowledge and possess the skills to teach building engineering educational content using appropriate methods. The literature review method is employed to gather and analyze various scholarly articles related to pedagogical competence in building engineering education. The analysis is carried out to identify key elements associated with pedagogical competence for building engineering educators, including understanding of learner characteristics, educational foundations, and learning theories, curriculum design, instructional planning and implementation, assessment and evaluation of learning, and reflection. The results of the literature analysis indicate that educators in building engineering education need to have a deep understanding of pedagogica competence in the areas of educational foundations and vocational learning theories, competency- based learning implementation, project-based and contextual learning, diverse and continuous assessment, and career-oriented learner development, all of which are related to building engineering content. In conclusion, pedagogical competence for both general and vocational teachers differs in terms of educational foundations and pedagogical concepts, where vocational education will have distinct concepts compared to general education. Pedagogical competence for vocational educators also leans more towards organizing competency-based, project-based, and work-based learning compared to other forms of education. Meanwhile, the organization of pedagogical competence for building engineering educators is generally similar to that of other vocational technical educators, with the difference lying only in the nature of the subject matter, which is more focused on building engineering education.

Keywords: Building Engineering, Pedagogy, Vocational Education

 

ABSTRAK

Artikel ini bertujuan untuk melakukan analisis literatur tentang kompetensi pedagogik sarjana pendidikan teknik bangunan. Secara umum, kompetensi pedagogik merupakan kemampuan pendidik dalam merencanakan, melaksanakan, dan mengevaluasi proses pembelajaran secara efektif dan efisien. Dalam konteks pendidikan teknik bangunan, kompetensi pedagogik menjadi sangat penting karena pendidik perlu menguasai materi teknis dan memiliki kemampuan dalam mengajar konten Pendidikan teknik bangunan dengan metode yang tepat. Metode penelusuran literatur digunakan untuk mengumpulkan dan menganalisis berbagai artikel ilmiah terkait kompetensi pedagogik pada sarjana pendidikan teknik bangunan. Analisis dilakukan untuk mengidentifikasi elemen-elemen utama yang terkait dengan kompetensi pedagogik untuk pendidik teknik bangunan, termasuk pemahaman akan karakteristik peserta didik, pemahaman akan landasan pendidikan dan teori pembelajaran, perancangan kurikulum, perencanaan dan pelaksanaan pembelajaran, penilaian dan evaluasi pembelajaran dan refleksi. Hasil analisis literatur menunjukkan bahwa pendidik sarjana pendidikan teknik bangunan perlu memiliki pemahaman kompetensi pedagogik yang mendalam pada bagian landasan Pendidikan dan teori pembelajaran terkait vokasional, pelaksanaan pembelajaran berbasis kompetensi, kerja, proyek dan kontekstual, penilaian yang berkelanjutan dan beragam, dan berorientasi pada pengembangan karier peserta didik, yang terkait dengan konten teknik bangunan. Dalam kesimpulan, kompetensi pedagogik guru secara umum, maupun kejuruan memiliki perbedaan pada bagian landasan dan konsep pendidikannya, di mana pendidikan vokasi akan memiliki konsep yang berbeda dengan pendidikan umum. Kompetensi pedagogik pendidik kejuruan juga lebih mengarah pada penyelenggaraan pembelajaran berbasis kompetensi, projek, dan kerja jika dibandingkan dengan pendidikan lain. Sementara itu, penyelenggaraan kompetensi pedagogik pendidik teknik bangunan umumnya masih sama dengan kompetensi pedagogik pendidik kejuruan teknik lainnya, dan perbedaan hanya terdapat pada karakter konten mata pelajarannya yang lebih mengarah pada pendidikan Teknik bangunan.

Kata Kunci : Pedagogik, Pendidikan Kejuruan, Teknik Bangunan

Published
2023-09-04