ANALISIS KEBUTUHAN BAHAN AJAR MATA KULIAH TECHNOPRENEURSHIP DAN INOVASI PADA PROGRAM STUDI PENDIDIKAN TEKNIK BANGUNAN UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA

  • Irfan Bintang Prasetya Universitas Negeri Jakarta
  • R. Eka Murtinugraha Universitas Negeri Jakarta
  • Rosmawita Saleh Universitas Negeri Jakarta
Keywords: Bahan Ajar, E-Modul, Inovasi, Technopreneurship

Abstract

ABSTRACT
The Building Engineering Education of Jakarta State University (PTB UNJ) has a vision and
mission oriented towards fostering and developing an entrepreneurial culture in the fields of
education and civil engineering. To achieve this, PTB UNJ requires students to take the
Entrepreneurship Course, which is now evolving and renamed as Technopreneurship and
Innovation. The development of the Technopreneurship and Innovation Course faces challenges
regarding the teaching materials used. The majority of teaching materials used so far have been
in the form of PowerPoint presentations, and 65.2% of students have encountered difficulties in
understanding the Technopreneurship and Innovation Course. Consequently, students strongly agree on the need for the development of teaching materials, and 69.6% approve of using E-
Modules as the teaching material.

 

ABSTRAK
Pendidikan Teknik Bangunan Universitas Negeri Jakarta (PTB UNJ) memiliki visi dan misi
yang berorientasi pada pembinaan dan pengembangan budaya kewirausahaan dalam bidang
pendidikan dan teknik sipil. Untuk itu, PTB UNJ mewajibkan mahasiswa untuk mengambil
Mata Kuliah Kewirausahaan, yang sekarang berkembang dan berganti nama menjadi
Technopreneurship dan Inovasi. Perkembangan Mata Kuliah Technopreneurship dan Inovasi
ini memiliki kendala pada bahan ajar yang digunakan. Mayoritas bahan ajar yang digunakan
selama ini berbentuk powerpoint, dan 65,2% mahasiswa mengalami kendala dalam memahami
Mata Kuliah Technopreneurship dan Inovasi. Sehingga, mahasiswa sangat setuju apabila
dilakukan pengembangan bahan ajar, dan 69,6% menyetujui bahan ajar E-Modul.

Published
2023-09-03