The Influence of Animated Drama Gadget Media (Gadram) on Writing Skills Learning for Class XI MAN 20 Jakarta
DOI:
https://doi.org/10.21009.AKSIS.080203Keywords:
drama text, assessment , instrument, writing skills , statisticsAbstract
This study aims to describe how the planning, implementation, and assessment of learning carried out by teachers in learning to write drama texts. In the world of education, measurements consist of two types, namely tests and non-tests. This study aims to provide the influence of Gawai Drama learning media on drama learning for class XI MAN 20 Jakarta. This study uses a quantitative method. The population of this study were students of Control class XI MIPA 1 MAN 20 Jakarta totaling 36 students and students of Experiment class XI MIPA 2 MAN 20 Jakarta totaling 36 students. The research method used in this study is an experimental method with a randomized control-group pre-test post-test design technique. The instrument in this study is a table of drama text writing skills. The sample of this study was class XI MIPA 2 even semester of the 2023/2024 academic year. The research data collection techniques were observation, tests, and documentation.
References
Ali, M. M. (2022). Metodologi Penelitian Kuantitatif Dan Penerapan Nya Dalam Penelitian. JPIB : Jurnal Penelitian Ibnu Rusyd, 1(2).
Arista, N. L. P. Y., & Putra, D. B. K. N. S. (2019). Pengaruh model pembelajaran think talk write (ttw) berbasis literasi terhadap keterampilan menulis dalam bahasa Indonesia. International Journal of Elementary Education, 3(3), 284–292.
Badelah, B. (2021). Peningkatan Kemampuan Menulis Teks Drama Menggunakan Media Cerpen Kelas VIII. E SMPN 2 Sakra Tahun Pelajaran 2020-2021. LEARNING: Jurnal Inovasi Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 1(1), 49–62.
Dalman, H. (2018). Keterampilan Menulis. Rajawali Pers.
Handayani, F., Aminah, A., & Mohzana, M. (2023). Keterampilan Menulis Siswa Kelas X Menggunakan Media Aplikasi Speech to Text pada Gawai. Jurnal Kajian Bahasa, Sastra Dan Pengajaran (KIBASP), 7(1), 187–201. https://doi.org/10.31539/kibasp.v7i1.6874
Hariyanti Ningsih, I., & Winarni, R. (2019). Peran Guru Dalam Pembelajaran Menulis Permulaan Menghadi Abad 21 (Vol. 3).
Hartono, D. P., & Asiyah, S. (2019). PjBL untuk Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa: Sebuah Kajian Deskriptif Tentang Peran Model Pembelajaran PjBL dalam Meningkatkan Kreativitas Mahasiswa. Jurnal Dosen Universitas PGRI Palembang.
Marini, M., Sulha, S., & Hartati, M. (2020). Keterampilan Menulis Naskah Drama pada Siswa Kelas XI IPA SMA Negeri 2 Sungai Kakap. EduIndo: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(2), 68–79.
Nuratikah, N. (2018). Pengaruh Penggunaan Webtoon Terhadap Keterampilan Menulis Pantun. Pena Literasi, 1(2), 138–146.
Peto, J. (2022). Melalui Model Teaching At Right Level (TARL) Metode Pemberian Tugas untuk Meningkatkan Penguatan Karakter dan Hasil Belajar Peserta Didik pada Mata Pelajaran Bahasa Inggris KD. 3.4/4.4 Materi Narrative Text di Kelas X.IPK.3 MAN 2 Kota Payakumbuh Semester. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(2).
Rizkia, M. F. (2014). Pembelajaran Menulis Cerpen Pada Siswa Kelas X SMA Pasundan 7 Bandung dengan Menggunakan NLP (Neuro Linguistic Programming). Bahtera Bahasa: Antologi Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(4).
Rizkia, M. F., & Maria, A. (2024). Analisis Potret Hegemoni Maskulinitas Pada Film Miracle In Cell No. 7 (2022) Sutradara Hanung Bramantyo. LAYAR: Jurnal Ilmiah Seni Media Rekam, 10(2), 85–98.
Sri Wardani, F. D., Yelly, P., & Wahyuni, S. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Concept Sentence Terhadap Keterampilan Menulis Cerpen Pada Siswa Kelas Xi Mia Sma Muhammadiyah 18 Sunggal Tahun Pelajaran 2019/2020. Serunai : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 5(2), 177–186. https://doi.org/10.37755/sjip.v5i2.235
Supini, P., Sudrajat, R. T., Isnaini, H., & Siliwangi, I. (2021). Pembelajaran Menulis Teks Drama Dengan Menggunakan Metode Picture And Picture. Picture And Picture|, 16.
Yeni, E. M. (2015). Kesulitan belajar matematika di sekolah Dasar. JUPENDAS (Jurnal Pendidikan Dasar), 2(2).