The Development of Teaching Materials Lecture of Fiction Based Tidayu Culture Integrated Mobile Learning

Penulis

  • Susan Neni Triani STKIP Singkawang
  • Eti Sunarsih STKIP Singkawang

DOI:

https://doi.org/10.21009/AKSIS.030207

Kata Kunci:

development, prose fiction, tidayu culture, mobile learning

Abstrak

This research based on students by difficulty in understanding analysis prose in lecture study prose fiction. Learning are now more led to the topic on local wisdom. West kalimantan constituting a province that has many tribes. Three large tribe living in west kalimantan, tionghua, dayak, and melayu. This study focused on tidayu folklore. So learning lecture study prose fiction developed into the development of material lecture prose fiction based tidayu culture integrated mobile learning. Problems in this research is how vaidty, practicality and effectivity whether the use of teaching lecture study prose fiction based tidayu culture integrated mobile learning in learning the prose fiction in STKIP singkawang. The research method used in this research is a research and Development (R&D) method of development with ADDIE research approach. The research period was held from March to July 2019 at the STKIP Singkawang. The test subjects in this study were students of the Bahasa dan Sastra Indonesia study Program of semester III as many as 17 students. Results of the study showed that the teaching materials of prose fiction based  Tidayu culture integrated mobile learning in the students of Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia program study STKIP Singkawang is valid, practical and effective in application on the learning process.

 

Keywords: development, prose fiction, tidayu culture, mobile learning

Referensi

Afryaningsih, Y., Halidjah, S., & Nursyamsiar, T. (2012). Peningkatan Kemampuan Menulis Prosa Fiksi Dengan Menggunakan Media Gambar Pada Siswa Kelas V Sekolah Dasar Negeri 15 Pontianak Selatan. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 1(1)

Akhir, M. (2016). Pengembangan Materi Ajar Bahasa Indonesia Berbasis Karakter pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Makassar. In ISQAE 20165 International Seminar On Quality & Affordable (p. 663), December 2016

Antari, L. (2015). Penggunaan Bahan Ajar Tematik Pembagian Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Di Kelas IIA MI Ahliyah II Palembang. Aksioma: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 4(2)

Citroresmi, N., & Suratman, D. (2016). Pengembangan Modul Matematika Berbasis Masalah untuk Meningkatkan Kemampuan Penyelesaian Masalah dan Berpikir Kreatif Matematis Siswa. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 5(4)

Heni, D. N., Binadja, A., & Sulistyorini, S. (2015). Pengembangan perangkat pembelajaran tematik bervisi sets berkarakter peduli lingkungan. Journal of Primary Education, 4(1)

Husna, N., Citroresmi, P. N., Wahyuni, R., & Utami, C. (2018). Implementation of Brain-Based Learning Model to Increase Students' Mathematical Connection Ability on Trigonometry at Senior High School. In Proceedings of the 2018 2nd International Conference on Education and E-Learning (pp. 113-118). ACM.

Juditha, C. (2015). Stereotip dan Prasangka dalam Konflik Etnis Tionghoa dan Bugis Makassar

Prastya, I. G. H., Pudjawan, K., & Suartama, I. K. (2015). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Mata Pelajaran Bahasa Indonesia dengan Model ADDIE Untuk Siswa Kelas VII Semester Genap Tahun Pelajaran 2014-2015 Di SMP Negeri 1 Banjar. Jurnal EDUTECH Undiksha, 3(1)

Purwahida, R. (2018). Problematika Pengembangan Modul Pembelajaran Baca Tulis Anak Usia Sekolah Dasar. Aksis: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia 2(1). 118-134. doi: doi.org/10.21009/AKSIS.020108

Rosida, R., Fadiawati, N., & Jalmo, T. (2017). Efektivitas penggunaan bahan ajar e-book interaktif dalam menumbuhkan keterampilan berpikir kritis siswa. Jurnal Pembelajaran Fisika, 5(1)

Saleh, M., & Sultan, S. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Indonesia Berbasis Kurikulum 2013 yang Mengintegrasikan Nilai Karakter Bangsa di SMP. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran (JPP), 22(2), 117-129

Setyorini, N. (2017). Kajian Arkeptipal dan Nilai Kearifan Lokal Legenda di Kota Purworejo Serta Relevansinya Sebagai Bahan Ajar Mata Kuliah Kajian Prosa. LITERASI: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, 7(2), 94-102

Tang, M. R., Jufri, J., & Sultan, S. (2016). Pengembangan Bahan Ajar Cerita Fiksi Berbasis Wacana Budaya di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran (JPP), 22(2), 169-175

Tirtosudarmo, R. (2014). Kalimantan Barat sebagai ‘Daerah Perbatasan’: Sebuah Tinjauan Demografi-Politik. Antropologi Indonesia

Wati, E. (2017). Pengembangan Buku Ajar Mata Kuliah Bahasa Indonesia untuk Mahasiswa STIKES YPIB Majalengka. Jurnal Kampus STIKES YPIB Majalengka, 5(12), 106-114

Diterbitkan

2019-12-31