Development of Animation Video-Based Learning Media in Learning Biografi Text for X Class Students of SMK PGRI 1 Palembang

Penulis

  • Faizal Yudha Pratama Universitas PGRI Palembang
  • Arnela Sopiyanti Universitas PGRI Palembang
  • Ratu Wardarita Universitas PGRI Palembang

DOI:

https://doi.org/10.21009/AKSIS.060201

Kata Kunci:

Development, media, learning, video, animation

Abstrak

The formulation of the problem in this study is how to develop animated video-based learning media in learning biographical texts at SMK PGRI 1 Palembang in the 2020/2021 academic year. This study aims to develop animated video-based learning media in learning biographical texts for class X students, in order to improve interest in learning and enthusiasm of the students. This research is development research or R&D. The data collection technique of this research uses documentation, questionnaires, and tests with learning materials, namely biographical texts taught to students. The results of this research are expected to be useful for teachers, institutions, and other researchers. The results of the three validations, namely the validation of material experts, learning media, and design, show that the video product is declared suitable for use in class X. Get a percentage result of 96.80% which is very good.

Referensi

Apriansyah, Sambowo, & Maulana. (2020). Pengembangan media pembelajaran video berbasis animasi mata kuliah ilmu bahasa bangunan di program studi pendidikan teknik bangunan Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 9, 8-18.
Arsyad. (2017). Media Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Azwar, S. (2016). Metode penelitian. Yogyakarta: PUSTAKA BELAJAR.
Daryanto. (2016). media Pembelajaran. Yogyakarta: Gava media.
Hanafi, A. H. (2011). Metode Penelitian Bahasa untuk Penelitian,Tesis,dan Disertasi. Jakarta: DIADIT MEDIA PRESS.
Masnuna. (2018). Jurnal Dosen Universitas PGRI Palembang. pengaruh pemanfaatan teknologi internet menggunakan search engine (mesin pencari) terhadap hasil belajar menulis pidato pada siswa kelas X1 SMA Negeri 9, 48.
Masnunah. (n.d.). 2015. Pengaruh pemanfaatan teknologi internet menggunkan search engine (mesin pencari) terhadap hasil belajar menulis pidato pada siswa kelas X1 SMA Negeri 9 palembang .
Nufus , H., & Utami, P. I. (2018). Implementasi Teknik 3N KI Hajar Dewantara dalam Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerpen Pada Mahasiswa. pendidikan dan pembelajaran, 240-251.
Nurhadi. (2017). Hanbook of Writing. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Oktaviani, R., & Marliana, N. L. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Project Based Learning pada Mata Kuliah Penyuntingan Bahasa Indonesia Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi.
Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Suherli. (2016). Bahasa Indonesia studi dan pengajaran . Jakarta: Pusat kurikulum dan perbukuan,balitbang,kemdikbud.
Sumiati, A. (2018). Metode Pembelajaran. Bandung: Wacana Prima.
Suryani, N., Setiawan, A., & Putria, A. (2018). Media Pembelajaran Novatif dan pengembangannya. Bandung: PT REMAJA ROSDAKARYA.
Triyadi, S. (2015). Efektifitas penggunaan media audio-visual untuk meningkatkan keterampilan menyimak siswa pada mata pelajaran pendidikan bahasa indonesia. Jurnal pendidikan , 232.
Utami, D. (2011). Animasi Dalam Pembelajaran. Majalah Ilmiah Pembelajaran, 7, 44-52.

Diterbitkan

2022-12-28