Development of Short Story Writing with Religious Values through Problem-Based Learning

Penulis

  • Reni Oktaviani Universitas Negeri Jakarta
  • Sam Mukhtar Chan Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.21009/AKSIS.070205

Kata Kunci:

short story, religious value, problem based learning

Abstrak

This research is about post-pandemic learning that changes online learning patterns to hybrid or offline. As a material for developing creativity, reading materials that are easy to understand and easy to use as references in writing are needed. Writing skills in stringing words are needed to produce quality writing. For most, writing in accordance with the Improved Spelling is not necessary. This is not justified and needs to be reviewed further, especially for students who choose the Indonesian Language and Literature Education Study Programme. Writing skills are needed in the learning process, especially in the Popular Writing Skills course. This research uses research and development. Students can start from the type of fiction story to make it easier to write it. There are various kinds of fiction stories such as novels, fairy tales, short stories, and others. Short stories are easier to make because the problems that occur are around.

Referensi

Achmad, H. (2018). Penggunaan Media Gambar untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Cerita Pendek Bahasa Inggris di SMAN 3 Mataram. Jurnal Kependidikan: Jurnal Hasil Penelitian Dan Kajian Kepustakaan Di Bidang Pendidikan, Pengajaran Dan Pembelajaran, 4(1), 41–47. https://doi.org/10.33394/jk.v4i1.900

Akhyaruddin, A., & Yusra, H. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Sintaksis Bahasa Indonesia Berbasis Saintifik pada Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia FKIP Universitas Jambi. Disastra: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(2), 116. https://doi.org/10.29300/disastra.v3i2.4093

Anggraini, L. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Mata Kuliah Umum Bahasa Indonesia sebagai Suplemen. Jurnal Penelitian Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 7(1), 13–21.

Faiziyah, A. (2017). Tranformasi Nilai-nilai Religius dalam Pembentukan Karakter. Jurnal Pendidikan Dan Studi Keislaman, 7(1), 12–21.

Fitriana, D. A., Sulton, S., & Wedi, A. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Keterampilan Menulis Esai dan Cerita Pendek untuk Santri. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 5(1), 101. https://doi.org/10.17977/jptpp.v5i1.13149

Mursida, I. (2019). Pengembangan Buku Ajar Bahasa Indonesia Bermuatan Nilai-Nilai Karakter Menggunakan Model Pembelajaran Berbasis Masalah. Edu-Kata, 5(2), 101–110. https://doi.org/10.52166/kata.v4i2.1011

Nugroho, L. D., & Suseno. (2019). Analisis Nilai Moral pada Cerpen Surat Kabar Suara Merdeka Edisi Bulan Oktober Sampai Desember 2017 sebagai Alternatif Bahan Ajar SMA Kelas XI. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 8(2), 115–119.

Oktaviani, R., & Marliana, N. L. (2021). Pengembangan Model Pembelajaran Project Based Learning pada Mata Kuliah Penyuntingan Bahasa Indonesia Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi.

Rama Sanjaya, M., Muhamad, & Sanjaya, D. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Menulis Makalah dan Esai. Jurnal Bindo Sastra, 3(2), 119–125. http://jurnal.um-palembang.ac.id/index.php/bisastra/index

Sanjaya, M. R., & Sanjaya, M. D. (2022). Pengembangan Bahan Ajar Membaca Surat Kabar dan Grafik pada Program Studi Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia di Universitas Baturaja. Lentera Pedagogi, 5(2), 44–49. http://journal.unbara.ac.id/index.php/lentera/article/download/1165/786

Saputro, A. N. (2017). Pengembangan Buku Ajar Menulis Cerita Pendek Yang Berorientasi Pada Karakter Cinta Tanah Air. Indonesian Language Education and Literature, 2(2), 192–202. https://doi.org/10.24235/ileal.v2i2.1199

Sholikhah, H. A., & Handayani, T. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Metodologi Pembelajaran Bahasa Indonesia di PGMI FITK UIN Raden Fatah Palembang. Jurnal Ilmiah Bina Edukasi, 13(2), 11–23. https://doi.org/10.33557/jedukasi.v13i2.1151

Sufanti, M., Nuryatin, A., Rohman, F., & Waluyo, H. J. (2018). Pemilihan Cerita Pendek sebagai Materi Ajar Pembelajaran Sastra oleh Guru Mata Pelajaran Bahasa Indonesia SMA di Surakarta. Jurnal Penelitian Humaniora, 19(1), 10–19. https://doi.org/10.23917/humaniora.v19i1.6164

Suleman, J., & Islamiyah, E. P. N. (2018). Dampak Penggunaan Bahasa Gaul Di Kalangan Remaja Terhadap Bahasa Indonesia. Senasaba, 3, 153–158.

Susilawati, E. (2017). Nilai-Nilai Religius dalam Novel Sandiwara Bumi Karya Taufikurrahman Al-Azizy. Stilistika: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 2(1), 35–53. https://doi.org/10.33654/sti.v2i1.377

Diterbitkan

2023-12-27