ANALISIS KESALAHAN KEEFEKTIFAN KALIMAT PADA TEKS BIOGRAFI KARANGAN SISWA KELAS VIII SMPNEGERI 158 JAKARTA
DOI:
https://doi.org/10.21009/AKSIS.020204Kata Kunci:
error analysis, effectiveness of sentences, biographical textsAbstrak
This study aims to describe the error of sentence effectiveness. The method used in this study is descriptive qualitative with content analysis techniques. The focus of this research is the effectiveness of sentences based on the kegramatikalan elements. The object of this research was carried out on biographical texts written byclass VIII studentsSMPNegeri 158 Jakarta,with a total of 30 biographical texts. Based on the results of the study, there were 70 errors, namely: 8 errors in the base sequence, 7 errors in the order of variation, 27 errors in elimination of elements, 12 errors in alignment, 16 errors in the use of conjunctions. So it can be concluded that, the errors in the effectiveness of sentences in class VIII students in biographical texts still occur a lot. This is due to the characteristics of class VIII students who have not understood the effectiveness of sentences based on their kegramatikalan elements in depth, so that the use of sentence effectiveness based on the kegramatikalan element is not appropriate. The implications of learning Indonesian language, namely in the 2013 Curriculum KD 3.3 classifies the tests of moral or fable stories, reviews, discussions, procedure stories, and biographical stories both through oral and written. 4.3 examines and revises moral story texts or fable reviews, discussions, procedure stories, and biographical stories both through oral and written. Thus, students can write biography text essays with better linguistic rules, especially in the use of sentence effectiveness based on the kegramatikalan elements.
Keywords: error analysis, effectiveness of sentences, biographical texts
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan kesalahan keefektifan kalimat. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah deskriptif kualitatif dengan teknik analisis isi. Fokus penelitian ini yaitu keefektifan kalimat berdasarkan unsur kegramatikalannya. Objek penelitian ini dilakukan pada teks biografi karangan siswa kelas VIII SMPNegeri 158 Jakarta, dengan jumlah karangan sebanyak 30 teks biografi. Berdasarkan hasil penelitian, ditemukan sebanyak 70 kesalahan, yaitu: 8 kesalahan pada urutan dasar, 7 kesalahan pada urutan variasi, 27 kesalahan pada peniadaan unsur, 12 kesalahan pada kesejajaran, 16 kesalahan pada penggunaan konjungsi. Maka dapat disimpulkan bahwa, kesalahan keefektifan kalimat pada siswa kelas VIII dalam teks biografi masih banyak terjadi. Hal ini disebabkan oleh karakteristik siswa kelas VIII yang belum memahami keefektifan kalimat berdasarkan unsur kegramatikalannya secara mendalam, sehingga penggunaan keefektifan kalimat berdasarkan unsur kegramatikalannya belum tepat. Implikasi terhadap pembelajaran Bahasa Indonesia, yaitu pada Kurikulum 2013 KD 3.3 mengklasifikasi tesk cerita moral atau fabel, ulasan, diskusi, cerita prosedur, dan cerita biografi baik melalui lisan maupun tulisan. 4.3 menelaah dan merevisi teks cerita moral atau fabel ulasan, diskusi, cerita prosedur, dan cerita biografi baik melalui lisan maupun tulisan. Dengan demikian, siswa dapat menulis karangan teks biografi dengan kaidah kebahasaan yang lebih baik, terlebih dalam penggunaan keefektifan kalimat berdasarkan unsur kegramatikalannya.
Kata kunci: analisis kesalahan,keefektifan kalimat, teks biografi