ANALISIS GILIR BICARA DALAM TUTURAN LISAN PADA PEMBELAJARAN TEKS EDITORIAL DI SMK MUHAMMADIYAH 2 GENTENG
DOI:
https://doi.org/10.21009/bahtera.212.02Keywords:
Variation of Spoken Language, Shift in Speech, Teachers and StudentsAbstract
This study has four objectives, namely 1) describing the forms and characteristics of spoken language variations, 2) explaining linguistic and non-linguistic elements in spoken language variations, 3) explaining the stages of spoken language variations, and 4) describing the form of conversational structures related to functional models. take turns talking in learning at SMK Muhammadiyah 2 Genteng. To answer the problems formulated by the researchers, it was carried out using the theory of variations in spoken language with the functional method of speech rotation. This research belongs to the type of descriptive research with qualitative analysis data processing techniques. Data and Sources of data in this study in the form of transcripts of learning activities carried out by teachers and students who are in progress. The results of the research obtained are that Indonesian Language Learning in the Editorial Text of SMK Muhammadiyah 2 Genteng shows that there is a shift in speech and the use of language variations in the learning process. In the interaction or communication carried out in learning activities, the five structures or organizations of the conversation will be linked, namely speaking shifts, pauses, overlaps, back channels, and agency pairs.
References
Arifiany, N., Ratna, M. P., & Trahutami, S. I. (n.d.). Pemaknaan Tindak Tutur Direktif dalam Komik “Yowamushi Pedal Chapter 87-93”. 13.
Arum, D. P. (2015). Struktur Konversasi Wacana Debat dalam Indonesia Lawyers Club. Jurnal Pena Indonesia, 1(2), 188. https://doi.org/10.26740/jpi.v1n2.p196-224
Astriana, R. (2013). Variasi Bahasa Jawa Pada Percakapan Nasabah Dan Debt Collector Ksu “Langgeng Dhana Makmur” di Kab Ngawi beserta Implementasi Dalam Pembelajaran Bahasa Daerah Di SMPN 1 Sine. eprints.ums.ac.id, 1–10.
Churiyah, Y. (2011). Komunikasi Lisan dan Tertulis. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Eriyanti, R. W. (2017). Penalaran dalam Tuturan Lisan Guru pada Pembelajaran di SMP Kota Malang. 16, 18.
Fidhiyanti, A., & Ulfah, M. (n.d.). Analisis Gaya Belajar Siswa Kelas X Akuntansi 1 SMK Negeri 3 Pontianak. 14.
Mashita, T. (2020). Variasi Ragam Tuturan Dosen dan Mahasiswa pada Mata Kuliah Bahasa Indonesia FKIP UMSU Tahun Akademik. 81.
Maulud, I., & Ohorella, F. (n.d.). Variasi Bahasa Lisan Pedagang Kaki Lima di Pasar Bastiong (Suatu Tinjauan Sosiolinguistik). 8.
Muhson, A. (2010). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 8(02), 1–10.
Prayitno, J. (2014). Ragam Bahasa Lisan dan Tulisan Siswa Kelas X Jurusan Akomodasi Perhotelan Smk Negeri 3 Bogor Tahun Pelajaran 2013-2014. LOKABASA, 5(1). https://doi.org/10.17509/jlb.v5i1.3156
Rahmanto, D. (2020). Pola Interaksi Guru dan Siswa Kelas X SMAN 1 Jorong. 8.
Rohani, Y. R. (2019). Ragam Bahasa Lisan Penjual dan Pembeli di Pasar Serpong Kota Tangerang Selatan (Kajian Sosiolinguistik). 12.
Setiawati, R. D. (2018). Variasi Bahasa dalam Situasi Tidak Formal pada Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Indonesia di Universitas Tadulako. 4(1), 11.
Setyawan, A., Suyanto, E., & Agustina, E. S. (2014). Bahasa Lisan dalam Kegiatan Pembelajaran Siswa Kelas XI SMA Negeri I Sekincau. Jurnal Kata (Bahasa, Sastra, dan Pembelajarannya), 2(4), 1–9.
Talan, M. R. (2019). Struktur Percakapan Guru dengan Siswa dalam Interaksi Pembelajaran Bahasa Indonesia. 4, 8.
Wahyuni, D. (2014). Kajiaan Sosiolinguistik pada Stiker Kendaraan Bermotor Roda Dua di Kota Bandung. 8
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
License & Copyright
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.