STRATEGI KOMUNIKASI DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS (PENELITIAN ETNOGRAFI PADA SEKOLAH INTERNASIOANAL AIScho BSD City)

Authors

  • Arif Rahman Universitas MH Thamrin, Jatinegara, Jakarta Timur

DOI:

https://doi.org/10.21009/BAHTERA.142.04

Keywords:

communication strategy, Language competence, English language learning strategy

Abstract

Abstract: This study aims to investigate the communication strategies in English language learning conducted by the learnes of international students of SMP AIScho BSD City. This research conducts a qualitative approach with an ethnography method. The data of 27 learners’ spoken speech were collected from observation by using audio recorder, field notes and unstructured interview. The data analisis were using performance analysis technique, a futher analysis based on actual speeches and linguistic behaviors.The analysis reveals that the learners employ communication strategies in English language learning consists of verbal communication strategy and nonverbal communication strategy. The finding futher shows that the learnes employ both communication strategies in terms of three reasons; keeping communication obsctacles, to govern language competence and strategic competence.
Keywords: communication strategy, Language competence, English language learning strategy.

Abstak: Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji strategi komunikasi dalam pembelajaran bahasa Inggris oleh siswa pada SMP Internasional AIScho BSD City. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode ethnografi, adapun data dari 27 subjek penelitian dikumpulkan melalui pengamatan dengan menggunakan audio recorder, catatan lapangan dan wawancara tidak formal. Data penelitian kemudian dianalisis dengan menggunakan teknik analisis performansi yaitu, melakukan analisis berdasarkan tuturan yang terjadi secara alamiah dan kompetensi linguistik. Hasil penelitian menunjukan bahawa siswa SMP menggunakan dua strategi komunikasi yaitu, strategi komunikasi verbal dan strategi komunikasi nonverbal. Hasil penelitian ini juga menunjukan bahawa siswa menggunakan strategi komunikasi dengan dua karakteristik yaitu: untuk dapat mempertahankan jalanya komunikasi, untuk menyatakan maksud tertentu dan untuk menguasai kompetensi bahasa dan menguasai bentuk-bentuk tertentu sebagai kompetensi strategis.
Kata Kunci: strategi komunikasi, kompetensi bahasa, strategi belajar bahasa Inggris.

Downloads

Published

2015-07-30

How to Cite

Rahman, A. (2015). STRATEGI KOMUNIKASI DALAM PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS (PENELITIAN ETNOGRAFI PADA SEKOLAH INTERNASIOANAL AIScho BSD City). Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 14(2), 142–155. https://doi.org/10.21009/BAHTERA.142.04