PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS KARYA ILMIAH MELALUI PENDEKATAN KOLABORATIF

Authors

  • NUR ASIK UNIVERSITAS NEGERI JAKARTA

DOI:

https://doi.org/10.21009/BAHTERA.142.06

Keywords:

English academic writing, collaborative learning approach, students’ writing skill

Abstract

Abstract The objective of this action research was to understand the improvement of the students’ English academic writing skill through collaborative learning approach. This research was conducted at UIN Alauddin Makassar in academic year 2014. In order to find out the student improvement, the researcher applied the essay productive test at the end of the first and the second cycles. Before giving the test, the researcher developed collaborative activities to the students for five times each. The mean score of the students writing in the first cycle is 2,6 for grammar and spelling show that the continuity of the treatment in the second cycle is needed. The test in the second cycle showed the significant improvement viz 3,19. The second cycle indicated that the application of collaborative learning approach has given significant improvement to the students’ writing achievement. The finding in this reseach has lead the write to recommend the use of collaborative learning approach in the teaching and learning academic writing at UIN Alauddin Makassar and in other universities.
Keywords: English academic writing, collaborative learning approach, students’ writing skill

Abstrak Tujuan penelitian ini ialah untuk memahami peningkatan keterampilan mahasiswa dalam penulisan karya tulis ilmiah dalam bahasa Inggris melalui pendekatan pembelajaran kolaboratif. Penelitian ini dilaksanakan pada UIN Alauddin Makassar pada tahun akademik 2014. Untuk mengetahui peningkatan kemapuan mahasiswa dalam membuat karya tulis ilmiah bahasa Inggris, peneliti memberikan tes produktif pada akhir pelaksanaan siklus pertama dan akhir siklur kedua. Sebelum memberikan tes, peneliti mengembangkan kegiatan pembelajaran kolaboratif kepada mahasiswa sebanyak lima kali pertemuan untuk masing-masing siklus. Perolehan nilai rata-rata mahasiswa pada siklus pertama yaitu 2,6 pada aspek tatabahasa dan ejaan, menunjukkan perlunya mengulangi kegiatan belajar pada siklus kedua. Hasil tes siklus kedua menunjukkan perbaikan yang signifikan yaitu , 3,19 pada aspek tatabahasa dan ejaan. Hasil tes pada akhir siklus kedua menunjukkan bahwa penerapan pendekatan pembelajaran kolaboratif telah membawa peningkatan pada keterampilan menulis mahasiswa. Temuan dalam penelitian ini menjadi dasar rekomendasi penulis untuk menerapkan pendekatan pembelajaran kolaboratif dalam pengajaran menulis karya ilmiah pada UIN Alauddin makassar dan termasuk diluar lembaga tersebut.
Kata kunci: karya tulis ilmiah dalam bahasa inggris, pendekatan pembelajaran kolaboratif, keterampilan menulis dalam bahasa Inggris

Downloads

Published

2015-07-30

How to Cite

ASIK, N. (2015). PENINGKATAN KEMAMPUAN MENULIS KARYA ILMIAH MELALUI PENDEKATAN KOLABORATIF. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 14(2), 168–183. https://doi.org/10.21009/BAHTERA.142.06