LEARNING ENGLISH (Ethnographic Studies at SMAN 81 East Jakarta)
DOI:
https://doi.org/10.21009/BAHTERA.142.07Keywords:
the English learning, qualitative, ethnographyAbstract
ABSTRACT This research is aimed at analyzing learning and teaching process at Senior High School (SMA) 81 East Jakarta in academic years 2013/2014. The research used a qualitative approach. The research method is ethnographic methods. Tha data were collected through observation, interview, and document analysis. The research analysis used Spradley’s terms; domain, taxonomy, and componential analysis, then discovering cultural themes.The research findings showed that 1) the purpose of English learning in SMAN 81 focused on the acquisition of communicative competence; 2) Syllabus was developed by proportional syllabus that emphasized the structure, functions, processes, and experience of language acquisition; 3) Approaches, methods, and techniques used literacy approach based on functional and interactional language theory and constructivism, humanism, behaviorism and cognitive language learning theory; Meanwhile, 4) the evaluation of learning used were written tests, performance tests, portofolios, and product or project.The results of this research showed that the process of learning was effective and students can improve English competence. In addition, the learning process was also well supported by students whom were motivated to learn and the teachers were always eager to continue their innovation as well as a means of learning self-sufficient.
Keywords: the English learning, qualitative and ethnography
ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk mengidentifikasi dan menganalisis proses pembelajaran bahasa Inggris di Sekolah Menengah Atas Negeri 81 Jakarta Timur tahun ajaran 2013/2014. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode etnografi. Pengumpulan data dilakukan melalui pengamatan, wawancara, dan kajian dokumentasi. Analisis data dilakukan berdasarkan model analisis Spradley dengan menggunakan analisis domain, taksonomi, komponensial dan analisis tema budaya.Temuan budaya menunjukan bahwa: 1) bentuk tujuan pembelajaran diarahkan pada penguasaan kompetensi komunikatif; 2) Silabus yang dikembangkan adalah silabus proporsional yang memberikan penekanan seimbang pada struktur, fungsi, proses serta pengalaman memperoleh bahasa; 3) Pendekatan menggunakan pendekatan literasi yang berdasarkan pada teori bahasa fungsional dan interaksional serta teori belajar bahasa konstruktivisme, humanisme, behaviorisme dan kognitivisme; 4) sistem penilaian yang digunakan antara lain; tes tertulis, tes penampilan, portofolio, produk atau proyek.Hasil penelitian tentang proses pembelajaran bahasa Inggris di SMAN 81 menunjukan sangat baik dan efektif dalam meningkatkan kompetensi dalam penguasaan bahasa Inggris karena semua proses pembelajaran yang dilakukan dibuat berdasarkan suatu perencanaan yang matang. Selain itu, proses pembelajaran yang baik tersebut juga di dukung oleh siswa yang termotivasi untuk belajar dan para guru yang senantiasa bersemangat untuk terus melakukan inovasi diri serta sarana pembelajaran yang memadai.
Kata Kunci: Pembelajaran Bahasa Inggris, Kualitatif, Etnografi, Pendekatan Literasi
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
License & Copyright
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.