NILAI-NILAI PENDIDIKAN MULTIKULTURAL DALAM FILM 'ENTRE LES MURS' PENELITIAN ANALISIS ISI
DOI:
https://doi.org/10.21009/BAHTERA.141.08Keywords:
Conversation analysis, multicultural, multicultural educationAbstract
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk memahami secara komprehensif nilai-nilai pendidikan multikultural dari James Banks dalam film "Entre les Murs". Penelitian kualitatif ini menggunakan analisis percakapan. Analisis dan interpretasi data menunjukkan bahwa: (1) integrasi isi ditunjukkan dalam film melalui diskusi antar guru, bukan dari kurikulum sekolah; (2) proses konstruksi ilmu pengetahuan ditunjukkan dari metode mengajar; (3) pedagogik kesetaraan antar manusia ditunjukkan dari sikap guru yang memberikan kesempatan bagi siswanya untuk meningkatkan rasa kepercayaan diri, memotivasi siswa, dan memberikan ilmu yang sama tanpa memandang etnis; (4) pengurangan prasangka terlihat dari tingkah laku positif seperti interaksi interpersonal dari para siswa yang menunjukkan usaha untuk mengurangi prasangka, walaupun masih ada prasangka negatif yang terlihat; dan (5) pemberdayaan kebudayaan sekolah terlihat dari program sekolah yang memungkinkan adanya keterlibatan seluruh perangkat sekolah seperti kepala sekolah, guru, siswa, dan orangtua siswa.
Kata Kunci: Analisis percakapan, film, multikultural, pendidikan multikultural
Abstract
The objective of this research is to understand comprehensively the values of multicultural education from James Banks on the film "Entre les Murs". This qualitative research uses conversation analysis. The data analysis and interpretation indicates (1) content integration is shown on the film from the discussions between the teacher; (2) knowledge construction process is shown from the teaching method; (3) equity pedagogy is shown from the teachers who provide opportunities for students to boost their confidence, motivate students, and provide the same education regardless of ethnicity; (4) prejudice reduction is shown in interpersonal interactions between students that indicate an effort of prejudice reduction such as helping each other, even though the negative prejudicefrom the teachers and the students are still shown; (5) empowering school culture and social structure is shown from school programs that enable the involvement of all school stakeholders.
Keywords: Conversation analysis, multicultural, multicultural education.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
License & Copyright
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.