DEVELOPMENT OF POP-UP BOOK LEARNING MEDIA IN THE CULTURE OF BANTEN PROVINCE

Authors

  • Elen Maulina Universitas Sultan Ageng Tirtayasa
  • Ana Nurhasanah Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Banten
  • Zerri Rahman Hakim Universitas Sultan Ageng Tirtayasa, Banten

DOI:

https://doi.org/10.21009/jpd.v15i1.43990

Keywords:

Pop-Up Book, Cultural Diversity

Abstract

This research aims to develop and analyze pop-up book learning media on the cultural charm of Banten province, as well as to determine student responses in using pop-up book media in learning activities in class IV at SDN Banjarsari 2 Serang, which is carried out from May 2023 to by December 2023. This research uses the 4D method with the stages of defining, designing, developing and disseminating, and uses a research sample of 20 class IV students at SDN Banjarsari 2, Serang City. . This pop up book learning media on the cultural charm of Banten province received an average expert assessment of 84.3% in the "Very Suitable" category, and an average student response assessment of 91.8% in the "Very Good" category. . Based on the results of this assessment, it can be said that the pop up book media material on the cultural charm of Banten province is very suitable for use as learning media in class IV elementary schools.

References

Ain, N., & Kurniawati, M. (2013). Implementasi kurikulum KTSP: Pembelajaran tematik di sekolah dasar. Jurnal Inspirasi Pendidikan, 3(2).
Arsyad, Azhar. 2011. Media pembelajaran. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada
Badriah, L. (2018). Pembelajaran tematik sebagai upaya meningkatkan keaktifan peserta didik. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 6(2), 254-270.
Damayanti, Maryam Isnaini. "Pengembangan Pop Up Book sebagai Media Pembelajaran Membaca Nyaring Cerita di Kelas II Sekolah Dasar."
Depag, Pedoman Pelaksanaan Pembelajaran Tematik, Direktorat Jenderal Kelembagaan Agama Islam; Jakarta, 2005
Fadly, F. (2017). Representasi Budaya Indonesia dalam Iklasn (Analisis Semiotika pada Iklan Audiovisual Pesona Indonesia Versi" Wonderful West Pasaman") (Doctoral dissertation, Universitas Islam Riau).
Fida, L. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Matematika Berbasis Problem Based Learning Pada Siswa Sekolah Dasar. 5(110), 395–405.
Fuziani, I., Istianti, T., & Arifin, M. H. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Radec dalam Merancang Kegiatan Pembelajaran Keberagaman Budaya di SD Kelas IV. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3).
Hakim, A. R. (2017). Efektivitas permainan tradisional gobag sodor untuk pembelajaran IPS kelas IV Sekolah Dasar. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 1(1), 33-39.
Hakim, I. N. (2014). Pembelajaran tematik-integratif di SD/MI dalam kurikulum 2013. INSANIA: Jurnal Pemikiran Alternatif Kependidikan, 19(1), 46-59.
Hanifah, T. U. (2014). Pemanfaatan Media Pop-up book Berbasis Tematik untuk Meningkatkan Kecerdasan Verbal-Linguistik Anak Usia 4-5 Tahun (Studi Eksperimen di TK Negeri Pembina Bulu Temanggung). BELIA: Early Childhood Education Papers, 3(2).
Hidayat, F. (2017). Analisis Kelayakan Buku Teks Pelajaran IPA untuk SMP di Kota Bandung berdasarkan Kriteria BSNP (Doctoral dissertation, Universitas Pendidikan Indonesia).
Idhartono, A. R. (2020). Keefektifan Media Pop Up Book terhadap Kemampuan Membaca dan Menulis Siswa Tunagrahita Ringan di SLB. LITERATUS, 2(1), 8-13.
Indriani, F. (2016). Kompetensi pedagogik mahasiswa dalam mengelola pembelajaran tematik integratif kurikulum 2013 pada pengajaran micro di pgsd uad Yogyakarta. Elementary School: Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran ke-SD-an, 3(1).
Jalmur, N. (2016). Media dan sumber pembelajaran. Kencana.
Khoiriyah, E., & Sari, E. Y. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN POP-UP BOOK PADA MATA PELAJARAN IPA KELAS III SDN 3 JUNJUNG KECAMATAN SUYMBERGEMPOL KABUPATEN TULUNGAGUNG. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(2), 22-32.
Khoirotun, A., Fianto, A. Y. A., & Riqqoh, A. K. (2014). Perancangan Buku Pop-Up Museum Sangiran Sebagai Media Pembelajaran Tentang Peninggalan Sejarah. Jurnal Desain Komunikasi Visual, 2(1).
Mahnun, N. (2012). Media pembelajaran (kajian terhadap langkah-langkah pemilihan media dan implementasinya dalam pembelajaran). An-Nida', 37(1), 27-34.
Marhayani, D. A. (2018). Pembentukan Karakter Melalui Pembelajaran IPS. Edunomic: Jurnal Ilmiah Pendidikan Ekonomi Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, 5(2), 67-75.
Muklis, M. (2012). Pembelajaran Tematik. Fenomena, 4(1).
Munadi, Yudhi. 2010. Media Pembelajaran “Sebuah Pendekatan Baru”. Jakarta: Gaung Persada Press.
Muslich, M. (2010). Textbook Writing. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Muslimah, M. (2021). Pengembangan Modul Matematika Bermuatan High Thinking Skill (HOTS) Menggunakan Metode Pembelajaran Scaffolding pada Materi Sistem Persamaan Linear Tiga Variabel (SPLTV) Kelas X SMA Negeri 10 Banjarmasin Tahun Pelajaran 2020/2021.
Nugraha, S Rizki. 2016. Media Pembelajaran buku pop up. Online. http://www.tintapendidikanindonesia.com/2 016/07/media-pembelajaran-buku-popup.html?m=1.
Nurseto, T. (2011). Membuat media pembelajaran yang menarik. Jurnal Ekonomi dan pendidikan, 8(1).
npd.kemendikbud.go.id (https://npd.kemdikbud.go.id/)
Peraturan Pemerintah (PP) No. 19 Tahun 2005 tentang Standar Nasional Pasal 43 ayat (5)
Purwanto. 2013. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar
Puspitaloka, N., & Hasanah, S. N. (2020). PELATIHAN PEMBUATAN POP UP BOOK SEBAGAI MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA INGGRIS BAGI GURUGURU RAUDHATUL ATHFAL (RA). IKRA-ITH ABDIMAS, 3(1), 21-24
Riduwan. 2009. Skala Pengukuran Variabel-Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Riduwan. 2015. Dasar-Dasar Statistika. Bandung: Alfabeta.
Salam, R. (2017). Model Pembelajaran Inkuiri Sosial dalam Pembelajaran IPS. HARMONY, 2(1), 7-12.
Santoso, A. B. (2014). Keefektifan pembelajaran mengunakan media cd pembelajaran pada mata pelajaran pada mata pelajaran ips kelas v sd. Jurnal Ilmiah Mitra Swara Ganesha, 1(1), 19-37.
Shahidayanti, T., & Dhoruri, A. (2012) Pengembangan Modul Pada Materi Segi Empat untuk Siswa Kelas VII SMP Berdasarkan Pendekatan Kontektual untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Universitas Negeri Yogyakarta.
Siregar, A., & Rahmah, E. (2016). Model pop-up book keluarga untuk mempercepat kemampuan membaca anak kelas rendah sekolah dasar. Ilmu Informasi Perpustakaan Dan Kearsipan, 5(1), 10-21
Siska, Y. (2016). Konsep Dasar IPS untuk SD/MI. Penerbit Garudhawaca.
Sugiarti, L., & Handayani, D. E. (2017). Pengembangan media pokari pokabu (pop-up dan kartu ajaib pengelompokkan tumbuhan) untuk siswa kelas III SD/MI. Al Ibtida: Jurnal Pendidikan Guru MI, 4(1), 109-118.
Sugiyono, 2014. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan RnD. Bandung: Alfabeta.
Sugiyono, 2015. Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan RnD. Bandung: Alfabeta.
Suhelli, S. (2018). Strategi guru dalam pencapaian tujuan pembelajaran tematik pada MIN di Kota Banda Aceh. PIONIR: Jurnal Pendidikan, 7(2).
Sumiharsono, R., & Hasanah, H. (2017). Media Pembelajaran: Buku Bacaan Wajib Dosen, Guru dan Calon Pendidik. Pustaka Abadi.
Susanto. (2013). Teori Belajar & Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: KENCANA PRENADA MEDIA GROUP.
Sylvia, I. N & Hariani, N,. (2015). Pengaruh Penggunaan Media Pop-up book terhadap Keterampilan Menulis Narasi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3;1196-1205.
Tafonao, T. (2018). Peranan media pembelajaran dalam meningkatkan minat belajar mahasiswa. Jurnal Komunikasi Pendidikan, 2(2), 103-114.
Trianto. 2010. Model Pembelajaran Terpadu. Bumi Aksara. Jakarta.
Tusriyanto, T. (2017). PEMBELAJARAN IPS BERBASIS RESEARCH. Elementary: Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar, 1(1), 58-68.
Umam, N. K., Bakhtiar, A. M., & Iskandar, H. (2019). Pengembangan Pop Up Book Bahasa Indonesia Berbasis Budaya Slempitan. Trapsila: Jurnal pendidikan dasar, 1(02), 1-11.
Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional Bab I pasal 1 ayat 1.
UU No. 14 Tahun 2005 Tentang Guru dan Dosen, BAB II Kedudukan Fungsi dan Tujuan, Pasal 2, Ayat 2.
Widiastuti, W. (2013). Analisis SWOT Keragaman Budaya Indonesia. Jurnal Ilmiah Widya, 1(1), 8-14.
Wuni, I. S. (2018). Pengaruh Penggunaan Pop-up book Sebagai Media Belajar Anak Tunagrahita Ringan Terhadap Kemampuan Membilang Benda di Pusat Kajian dan Pendampingan ABK Universitas Muhammadiyah Gresik (Doctoral dissertation, UNIVERSITAS MUHAMMADIYAH GRESIK).
Yolanda, D. E., Mulyani, I., & Adham, M. J. I. (2020). Pengaruh generasi muda millenial terhadap karakter interaksi sosial di masyarakat.
Zainuddin, Z. (2018). Peningkatan Kemampuan Menguasai Materi Pembelajaran Melalui Pengembangan Keprofesian Berkelanjutan (Pkb) Guru Kelas Di Uptd Makmur Kabupaten Bireuen. JURNAL SERAMBI ILMU, 19(1), 34-49

Downloads

Published

2024-06-10

How to Cite

Maulina, E., Nurhasanah, A., & Hakim, Z. R. (2024). DEVELOPMENT OF POP-UP BOOK LEARNING MEDIA IN THE CULTURE OF BANTEN PROVINCE. Jurnal Pendidikan Dasar, 15(1), 29–43. https://doi.org/10.21009/jpd.v15i1.43990