STRATEGI GURU MENINGKATKAN PEMAHAMAN BACAAN MELALUI PENDEKATAN SAVI PADA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR

Authors

  • Zulela MS
  • Reza Rachmadtullah
  • Yulia Elfrida Yanty Siregar

Abstract

ABSTRACT : The purpose of this research is to improve the ability of primary school
fifth grade students in understanding the content of the reading text. Action research
methods, with planning, implementation, observation and reflection. Th e subject of
research development is the students of grade V SD 04 Pt. South Jakarta brass rubber.
Research was conducted in two cycles with the result of cycle I is 72, 7% and cycle II
96.77%. It can be concluded that SAVI approach with Quantum Reading method
provides a very significant impact, both to improve students' ability to understand the text
reading, as well as streamline the learning conditions.

Keyword : SAVI Approach, Reading Comprehension Ability, Action Research


ABSTRAK: Adapun tujuan penelitian ini adalah untuk meningkatkan kemampuan siswa
kelas V SD dalam memahami isi teks bacaan. Metode penelitian tindakan, dengan
prosedur perencanaan, pelaksanaan, observasi dan refleksi. Subjek pengembangan
penelitian adalah siswa kelas V SD 04 Pt. Karet kuningan Jakarta Selatan. Penelitian
dilaksanakan dalam dua siklus dengan hasilnya siklus I ialah 72, 7 % dan siklus II 96,77
%. Dapat disimpulkan bahwa pendekatan SAVI dengan metode Quantum Reading
memberikan dampak yang sangat baik untuk meningkatkan kemampuan siswa dalam
memahami teks bacaan, maupun mengefektifkan kondisi pembelajaran.

Kata kunci : Pendekatan SAVI, Kemampuan Pemahaman Bacaan, Action Research.

Downloads

Published

2017-12-28

How to Cite

MS, Z., Rachmadtullah, R., & Yanty Siregar, Y. E. (2017). STRATEGI GURU MENINGKATKAN PEMAHAMAN BACAAN MELALUI PENDEKATAN SAVI PADA SISWA KELAS V SEKOLAH DASAR. Jurnal Pendidikan Dasar, 8(1). Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpd/article/view/5350

Most read articles by the same author(s)