Tinjauan pustaka : Penerapan Pembelajaran Diferensiasi dalam Pelajaran Sejarah untuk Mengakomodasi Keberagaman Minat Peserta didik
DOI:
https://doi.org/10.21009/JPS.141.01Keywords:
Pembelajaran Diferensiasi, Pelajaran Sejarah, Minat Peserta DidikAbstract
Abstract: Differentiated learning in history subjects is one way that can accommodate the diversity of students' interests in the Independent Curriculum. The Independent Curriculum prioritizes flexibility that allows teachers to prepare learning that is more relevant to students' needs, backgrounds, and interests, including in history lessons. The method used in this study is a systematic literature review, by analyzing various literature that discusses the theory and practice of the application of differentiated learning in education in Indonesia, especially in history subjects. The results of the study show that the application of differentiated learning in history can create a more personalized and immersive learning experience for students, which in turn increases their motivation and learning outcomes. This method also allows educators to better understand the diversity of interests and backgrounds of students, which contributes to the creation of a more inclusive, engaging, and effective history learning environment in accommodating the diversity of students.
Keywords : Differentiated learning, history lessons, student interests
Abstract : Pembelajaran diferensiasi dalam mata pelajaran sejarah merupakan salah satu cara yang dapat mengakomodasi keberagaman minat peserta didik dalam Kurikulum Merdeka. Kurikulum Merdeka mengutamakan fleksibilitas yang memungkinkan guru untuk menyiapkan pembelajaran yang lebih relevan dengan kebutuhan, latar belakang, dan minat peserta didik, termasuk dalam pelajaran sejarah. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah tinjauan pustaka sistematis, dengan menganalisis berbagai literatur yang membahas teori dan praktik penerapan pembelajaran diferensiasi dalam pendidikan di Indonesia, khususnya dalam mata pelajaran sejarah. Hasil kajian menunjukkan bahwa penerapan pembelajaran diferensiasi dalam sejarah dapat menciptakan pengalaman belajar yang lebih personal dan mendalam bagi peserta didik, yang pada gilirannya meningkatkan motivasi dan hasil belajar mereka. Cara ini juga memungkinkan pendidik untuk lebih memahami keberagaman minat dan latar belakang peserta didik, yang berkontribusi pada terciptanya lingkungan belajar sejarah yang lebih inklusif, menarik, dan efektif dalam mengakomodasi keberagaman peserta didik.
Kata kunci : pembelajaran diferensiasi, pelajaran sejarah, minat peserta didik

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
Jurnal Pendidikan Sejarah work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.