Design Android-Based E-book Application for Sundanese Pupujian Teaching Materials

Authors

  • Ipan Ripai STKIP Muhammadiyah Kuningan
  • Opah Ropiah STKIP Muhammadiyah Kuningan
  • Fajar Sukma Nur Alam STKIP Muhammadiyah Kuningan

DOI:

https://doi.org/10.21009/jtp.v24i1.24456

Keywords:

E-books, Teaching materials, Sundanese Pupujian

Abstract

An android-based e-book application for teaching materials is a type of electronic book in softcopy. This study aims to design an android-based e-book application for Pupujian Sundanese teaching materials and determine its feasibility. This research is development research (R&D). The flow in this research are: 1) potential problems: 2) data collection; 3) product design: 4) design validation; 5) design revision; 6) product trial; 7) product revision; 8) trial use; 9) product revision; 10) mass production. Based on design validation, this application is feasible to test because the percentage is 85.00% - 100.00%. This product was tested on students of the Regional Language and Literature Education Study Program, STKIP Muhammadiyah Kuningan. Based on the pretest and posttest results, the average value of the pretest was 56.42, while the posttest obtained an average value of 77.21. It can be concluded that the android-based e-book application for Sundanese Pupujian teaching materials is "appropriate" to be implemented in learning and can be mass-produced.

References

Fitriani, I., & Rohayati, S. (2019). Pengembanagn E-book Berbasis Android dengan Pendekatan Saintifik pada Mata Pelajaran Administrasi Pajak Kelas XII Akuntansi di SMK Negeri 2 Bubuduran. Jurnal Pendidikan Akuntansi, 7(1), 99–117.
Iskandarwassid. 2003. Kamus Istilah Sastra. Bandung: CV Geger Sunten.
Hanafi. (2017). Konsep Penelitian R&D Dalam Bidang Pendidikan. Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), 129–150. http://www.aftanalisis.com
Hermanto, Wiyono, B., Imron, A., & Arifin, I. (2015). Analisis Potensi dan Masalah pada Fase Konseptualisasi Pengembangan Model Supervisi Pembelajaran di sekolah dasar inkluisi. 14–30.
Koswara, Dedi. 2010. Sastra Sunda Buhun. Bandung: JPBD FPBS UPI.
Majid, Abdul. 2011. Perencanaan Pembelajaran(Mengembangkan Standar Kompetensi Guru). Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Maulana, Z. B. (2015). Rancang Bangun aplikasi e-book Berbasis Adroid sebagai Media Pembelajaran Mengoperasikan Sistem Pengendali Elektromagnetik Untuk Siswa Menengah Kejuruan Dr.Tjipti Semarang. Edu Elektrika Journal, 4(2), 27–34. https://doi.org/doi:https://doi.org/10.15294/eej.v5i2.23223
Patmawati, A. (2016). Pengembangan Perangkat Pembelajaran Konsep Pencemaran Lingkungan Model Pembelajaran Berdasarkan Masalah Untuk SMA Kelas X. EduSains, 4(2), 94–103.
Purwandari, S. (2020). Pemanfaatan Aplikasi E-book Kurikulum 13 Sma Dan Smk. Jurnal Sainstech, 7(1), 59–63.
Putrawangsa, S., & Hasanah, U. (2018). Integrasi Teknologi Digital Dalam Pembelajaran Di Era Industri 4.0. Jurnal Tatsqif, 16(1), 42–54. https://doi.org/10.20414/jtq.v16i1.203
Ramadan, E., & Triwahyuni, H. (2020). Efektivitas Pembelajaran Menyimak Dongeng Berbasis Youtube Dalam Pembelajaran Bahasa Sunda Pada Masa Pandemi Covid-19. Indonesian Journal of Science, 1(1), 18–26.
Ropiah, O., & Rifai, I. (2020). Pengaruh Penggunaan Multimedia Interaktif terhadap Kemampuan Pemahaman Pupujian Sunda. Jurnal Dimensi Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(3), 125–130. http://journal.umpo.ac.id/index.php/dimensi/article/view/2080/1563
Rosidi, Ajip, dkk. (2000). Ensiklopedi Sunda Alam, Manusa, dan Budaya Termasuk Budaya Cirebon dan Betawi. Jakarta: Pustaka jaya.
Rosidi, Ajip. 2011. Sawér jeung Pupujian. Bandung: PT Kiblat buku Utama.
Sudaryat, Yayat. 2015. Metodologi Pembelajaran (Aplikasinya dalam Pembelajaran Bahasa dan Sastra). Bandung: Sekolah Pascasarjana UPI.
Sugiyono. 2013. Metode Penelitian Pendidikan (Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D). Bandung: Alfabeta.
Taqwa, M., Utami, Y., & Rivaldo, L. (2019). Pengembangan Buku Siswa Elektronik Berbasis Android Pada Materi Suhu dan Kalor untuk Persiapan Ujian Nasional SMA/MA. BRILIANT: Jurnal Riset dan Konseptual, 4(2), 226. doi:http://dx.doi.org/10.28926/briliant.v4i2.318
Wahyuni, S. (2015). Pengembangan Petunjuk Praktikum Ipa Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Smp. Jurnal Pengajaran Matematika Dan Ilmu Pengetahuan Alam, 6(1), 196. https://doi.org/10.18269/jpmipa.v20i2.585
Waspodo, A. A., Handayani, N. C., & Paramita, W. (2013). Pengaruh Kepuasan Kerja dan Stres Kerja terhadap Turnover Intention pada Karyawan PT. Unitex di Bogor. Jurnal Riset Manajemen Sains Indonesia (JRMSI), 4(1), 97–115.
Widoyoko, E.P. 2009. Evaluasi Program Pembelajaran Panduan Praktis bagi Pendidik dan Calon Pendidik. Yogyakarta: Pustaka Pelajar

Downloads

Published

2022-04-30

How to Cite

Ripai, I., Ropiah, O., & Sukma Nur Alam, F. (2022). Design Android-Based E-book Application for Sundanese Pupujian Teaching Materials. JTP - Jurnal Teknologi Pendidikan, 24(1), 63–78. https://doi.org/10.21009/jtp.v24i1.24456