KONTRIBUSI PENGETAHUAN MAKE-UP KARAKTER TERHADAP HASIL RIAS COSPLAYER ANIME
Keywords:
knowledge, character’s make up, make up result, cosplayerAbstract
Abstract
The aim of this research is to find the possibility a positive contribution between The Knowledge of Make Up Character and The Result of Cosplayer Anime’s Make Up. The research method used is survey method with a correlational approach. Population in the research is cosplayer member in Sanggar Komik Animasi Teater Community at West Jakarta. The amount of the samples are 32 people which are taken by total population.
The resulting regression equation is Ŷ = 15,34 + 0,679X. test requirements analysis of the normality test The Knowledge of Make Up Character is produces (0,1316) < (0,156), while The Result of Cosplayer Anime’s Make Up is produces (0,1179) < (0,156) at 0,05 significant level, the fact both of the data are normally distributed. and the test significant regression is produces (13,74) > (4,17) so ho rejected. it means regression is significant. testing linearity of regression produces ( 0,31) < (2,40), it means both of the variabels are linear. correlation coefficient of pearson product moment generating = 0,561. from test corelation coefisient is produces (3,71) > (1,697), so there is a positive relationship between variabel x and y. the coefisient of determination obtained for 31,47% which show that 31,47%the variation of the result of cosplayer anime’s make up is determined by the knowledge of make up character which is have by the cosplayer.
Keywords;knowledge, character’s make up, make up result, cosplayer
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui apakah terdapat kontribusi antara pengetahuan make up karakter dengan hasil rias cosplayer anime di komunitas Sanggar Komik Animasi Teater Jakarta Barat. Metode penelitian ini adalah metode survey korelasional. Populasi penelitian ini adalah para cosplayer yang tergabung di komunitas Sanggar Komik Animasi Teater Jakarta Barat , dengan sampel berjumlah 32 orang yang diambil secara populasi jenuh (total population).
Persamaan regresi linier yang dihasilkan adalah Ŷ = 15,34 + 0,679X. Uji persyaratan analisis yaitu uji normalitas galat taksiran pengetahuan make up karakter diperoleh (0,1316) < (0,156), sedangkan hasil rias cosplayer anime diperoleh (0,1179) < (0,156), pada taraf signifikansi α = 0,05, ternyata kedua data berdistribusi normal dan uji keberartian regresi memperoleh (13,74) > (4,17) maka Ho ditolak artinya regresi berarti. Hasil pengujian linieritas diperoleh ( 0,31) < (2,40) maka kedua variabel dikatakan linier. Pengujian hipotesis penelitian dengan rumus product moment menghasilkan sebesar 0,561. Uji signifikansi koefisien korelasi dengan uji-t memperoleh (3,71) > (1,697) maka terdapat hubungan positif antara variabel X dengan variabel Y. koefisien determinasi yang diperoleh sebesar 31,47% yang menunjukkan bahwa 31,47% variasi hasil rias cosplayer anime dipengaruhi oleh pengetahuan make up karakter yang dimiliki cosplayer.
Kata kunci: Pengetahuan, Make Up Karakter, Hasil Rias, Cosplayer.