Pengaruh Penggunaan Multimedia Storyboard Terhadap Hasil Belajar Nihonshi

(Penelitian Eksperimen pada Mahasiswa Semester II Jurusan Bahasa Jepang Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan Universitas Muhammadiyah Prof. Dr. Hamka Jakarta)

  • Desy Aryani

Abstract

This study aims to determine the effect of storyboard multimedia toward Japanese history (nihonshi) learning result and to identify student’s response after learning Japanese history (nihonshi) by using storyboard multimedia. This research is true experiment using a pretest-posttest control group design. Samples are students of Japanese, totaling 31 students. 14 students as an experimental class and 17 students as a control class. Test and non-test instruments are used in data collection techniques. The results showed that the nihonshi learning result of experimental class has increased after using storyboard multimedia. It showed the effect of storyboard multimedia toward nihonshi learning result.

References

Asmani, 2011. Jamal Ma'mur. Tips Efektif Pemanfaatan Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Dunia Pendidikan. Jogjakarta: Diva Press.

Darmawan, Deni. 2011. Teknologi Pembelajaran. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Daryanto. 2010. Media Pembelajaran. Bandung: Satu Nusa.
Mahmud, H. 2011. Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: CV Pustaka Setia.
Sadiman, Arief dkk. 2009. Media Pendidikan; Pengertian, Pengembangan, dan Pemanfaatannya. Jakarta: Rajawali Pers.
Surajaya, I Ketut. 1996. Pengantar Sejarah Jepang I. Depok: Fakultas Sastra Universitas Indonesia.
Tamburaka, Rustam E. 2002. Pengantar Ilmu Sejarah; Teori Filsafat Sejarah, Sejarah Filsafat dan IPTEK. Jakarta: Rineka Cipta.

Warsita, Bambang. 2008. Teknologi Pembelajaran; Landasan dan Aplikasinya. Jakarta: PT Rineka Cipta.

Waryanto, Nur Hadi. 2005. "Storyboard dalam Media Pembelajaran Interaktif". Makalah Disampaikan dalam kegiatan workshop media pembelajaran program KKN-PPL UNJ SMA Muh 1 YK. Hal. 1-11.
Published
2021-01-29