PENGEMBANGAN WEBSITE BUMIKITA.LIFE SEBAGAI MEDIA PSIKOEDUKASI PERILAKU PRO-LINGKUNGAN BAGI MASYARAKAT
Keywords:
Pro-environment, Online, Psycho-educationAbstract
Abstract
A growing trend of technology and information used in the last decade has transformed the way environmental activist delivering their massage into more an efficient method, the online platform. This current community service program focuses on psychoeducation attempt to enhance people’s awareness about the importance of pro-environmental behavior for the community. It was highly relevant using the online media as a method of delivering community relevant service activities to reach a wider community during the Covid-19 pandemic situation. Our effort to deliver this massage was carried out through the design and development of the website that contain information about the importance of environmentally friendly behavior. This psycho-educational website was designed and developed by involving community participation. The public can contribute to this website by submitting articles or any important information about environmental conservation. The website was designed in such a way as to attract people to access it. The domain of the website is bumikita.life, which describes the vision of our attempt which is drived by our concern towards environmental issues. While the domain ".life" represents the breath of the living which should always be close to the word “earth” as an analogy to describe the vision of our website. The output of this activity was an establishment of an active website, social media accounts, and activity videos on the YouTube channel. Within three months of running the website has generated 1,279 views from all over Indonesia with more than 20 materials posted with various material variations.
Abstrak
Perkembangan teknologi dan informasi dalam satu dekade terakhir mentransformasi model gerakan pelestarian lingkungan jalanan menuju gerakan dengan platform daring. Program pengabdian masyarakat yang dilaksanakan ini berfokus pada upaya psikoedukasi mengenai kesadaran akan pentingnya perilaku pro lingkungan bagi masyarakat. Situasi pandemi Covid-19 turut mendorong semakin relevan nya kegunaan media daring sebagai metode penyampaian kegiatan pengabdian masyarakat untuk menjangkau masyarakat secara lebih luas. Upaya penyampaian informasi tersebut dilakukan melalui desain dan pengembangan website yang berisi informasi tentang penting nya perilaku ramah lingkungan. Kegiatan psiko-edukasi ini dibuat dengan melibatkan partispasi masyarakat. Masyarakat dapat berkontribusi dalam website ini dengan mengirimkan artikel atau informasi menarik tentang pelestarian lingkungan. Website didesain sedemikian rupa agar dapat menarik masyarakat dalam mengakses. Nama website tersebut adalah bumikita.life. Nama “bumikita” menggambarkan visi kegiatan pengabdian masyarakat ini yang berorientasi pada isu-isu prolingkungan. Sementara itu, domain “life” mereprespentasikan nafas kehiupan yang sejatinya harus selalu menempel pada kata bumi sebagai sumber penghidupan manusia. Luaran dari kegiatan ini berupa website aktif, akun media sosial, serta video kegiatan pada kanal YouTube.Dalam kurun waktu tiga bulan berjalan nya web bumikita.life telah menghasilkan 1.279 views dari seluruh Indonesia dengan lebih dari 20 materi yang diposting dengan ragam varian materi.