PENGEMBANGAN KETERAMPILAN GURU DALAM PENELITIAN EMOSI DI LINGKUNGAN PEMBELAJARAN
Keywords:
teacher research skills, classroom emotional climate, learning environmentAbstract
Abstract
This study aims to develop teachers' skills in conducting research on the learning environment as a reflection to create a positive classroom emotional climate. The teacher conducts research to analyze students' perceptions of emotions in the learning environment. This research is based on community service activities for teachers related to emotions in the learning environment. The activity involved 48 teachers, of which 14 teachers carried out survey research involving 1049 students from the junior and senior high school levels. The research conducted by the teacher used a survey with the Classroom Emotional Climate (CEC) instrument consisting of nine dimensions, namely Care, Control, Clarity, Challenge, Motivation, Consolidation, Collaboration, Attitude, and Behavior. Almost all dimensions get positive student responses with high (3.41-4.20) and very high (4.21-5.00) classifications. Teachers who are involved in conducting research, have implemented good emotional management. The results of reflection on student perceptions have helped teachers to carry out learning and manage interactions to create positive learning.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mengembangkan keterampilan guru dalam melakukan penelitian lingkungan pembelajaran sebagai refleksi untuk menciptakan iklim emosional kelas yang positif. Guru melakukan penelitian untuk menganalisis persepsi siswa terkait emosi dalam lingkungan pembelajaran. Penelitian ini berdasarkan kegiatan pengabdian kepada masyarakat kepada guru-guru terkait emosi dalam lingkungan pembelajaran. Kegiatan pengabdian melibatkan 48 guru, yang selanjutnya sebanyak 14 guru melaksanakan penelitian survey yang melibatkan 1049 siswa dari level SMP dan SMA. Penelitian yang dilakukan guru menggunakan survet dengan instrumen Classroom Emotional Climate (CEC) yang terdiri dari sembilan dimensi yaitu Care, Control, Clarity, Challenge, Motivation, Consolidation, Collaboration, Attitude, dan Behaviour. Hampir seluruh dimensi mendapatkan respon siswa yang positif dengan klasifikasi tinggi (3.41-4.20) dan sangat tinggi (4.21-5.00). Guru yang terlibat dalam melaksanakan penelitian, telah melaksanakan pengelolaan emosi kelas yang baik. Hasil refleksi terhadap persepsi siswa telah membantu guru untuk melaksanakan pembelajaran dan mengelola interaksi untuk menciptakan lingkungan pembelajaran yang positif.