PENGEMBANGAN KAMPUNG WARNA-WARNI TELUK SERIBU SEBAGAI DESTINASI WISATA SMART TOURISM

  • Yun Tonce Kusuma Priyanto nstitut Teknologi Kalimantan
  • Aidil Saputra Kirsan Institut Teknologi Kalimantan
  • Andhika Giyantara Institut Teknologi Kalimantan
Keywords: Education, Websites, Tour, Promotion, Development

Abstract

Abstract

The development of tourist destination areas is one way to increase regional income, especially the community. One of the implementations of developing tourist destinations in Balikapapan is in Kampung Warna Warni in Manggar Baru Village. Activities carried out in the development of tourist destination areas are in terms of promotion through website development. The stages of implementing this activity are carried out starting from revitalizing colorful villages, creating websites, conducting website management training, and conducting website promotions. The website that has been created is then submitted to Pokdarwis as the manager of Teluk 1000 tourist attractions. However, because the website is one of the social media that is not easily managed by ordinary people, training is needed for Pokdarwis Teluk 1000 to be able to manage the website. This training was carried out by involving Pokdarwis Teluk 1000 and STIE Madani students who are Pokdarwis partners in managing Teluk 1000 tourism. This promotional activity is also carried out through social media such as Instagram and making promotional videos that can help in developing tourist destinations in colorful villages.

 

Abstrak

Pengembangan kawasan destinasi wisata merupakan salah satu cara untuk meningkatkan pemasukan daerah terutama masyarakat. Penerapan pengembangan destinasi wisata di Balikapapan salah satunya dilakukan di Kampung Warna Warni pada Kelurahan Manggar Baru. Kegiatan yang dilakukan dalam pengembangan kawasan destinasi wisata yaitu dari sisi promosi melalui pengembangan website. Tahapan pelaksanaan kegiatan ini dilakukan mulai dari revitalisasi kampung warna warni, membuat website, melakukan pelatihan pengelolaan website, dan melakukan promosi dari website. Website yang telah dibuat kemudian diserahkan ke pokdarwis sebagai pengelola tempat wisata Teluk 1000. Namun karena website adalah salah satu media sosial yang tidak mudah dikelola oleh orang awam, perlu adanya pelatihan bagi Pokdarwis Teluk 1000 agar dapat mengelola website. Pelatihan ini dilakukan dengan melibatkan Pokdarwis Teluk 1000 dan Mahasiswa STIE Madani yang merupakan mitra Pokdarwis dalam mengelola wisata Teluk 1000. Kegiatan promosi ini juga dilakukan melalui media sosial seperti instagram dan pembuatan video promosi yang dapat membantu dalam kegiatan pengembangan destinasi wisata di kampung warna warni. 

Published
2021-12-20
How to Cite
Kusuma Priyanto, Y. T., Saputra Kirsan, A., & Giyantara , A. (2021). PENGEMBANGAN KAMPUNG WARNA-WARNI TELUK SERIBU SEBAGAI DESTINASI WISATA SMART TOURISM. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 2(1), SNPPM2021BRL-19 . Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/snppm/article/view/25681