OPTIMALISASI PENGELOLAAN OBJEK WISATA MELALUI PELATIHAN DIGITAL MARKETING DENGAN PENDEKATAN APPRECIATIVE COACHING

  • Daddy Darmawan Universitas Negeri Jakarta
  • Intan Purnama Dewi Universitas Negeri Jakarta
  • Rahmat Syah Universitas Negeri Jakarta
Keywords: digital marketing, appreciative coaching, marketing, travel

Abstract

Abstract 

Several villages in Sukamakmur District may be used as tourist villages. Tourism villages can be the focus of development and a driving force for the community economy, especially in Sirnajaya Village. Sirnajaya village has several tourism developments, one of which is beautiful rural natural scenery, social activities and community crafts, all of which can be combined into a created tourist destination. Requires an effort to optimize tourism activities in Sirnajaya, the first thing that must be correct is the mastery of digital marketing, this has an important role as a medium of information and publication of village activities. This activity is carried out to optimize the use of digital or presenters from the world and activists to share their life stories and provide strategies for digitalizing tourist attractions. The PkM activity which 50 participants wanted to participate in, starting from the government elements of Sirnajaya Village, Pemuda to the community, gave new ideas to make Sirnajaya Village more developed by utilizing its local wisdom. This activity managed to get a positive response from the participants because in addition to digital marketing training, this activity also succeeded in providing understanding and education about the importance of digital marketing in the era of globalization.

 

Abstrak

Beberapa desa yang berada di Kecamatan Sukamakmur berpotensi sebagai desa wisata. Desa wisata dapat menjadi fokus pembangunan dan pendorong ekonomi kemasyarakatan terutamanya di Desa Sirnajaya. Desa Sirnajaya mempunyai beberapa pengembangan wisata  salah satunya ialah pemandangan alam perdesaan yang cantik, aktivitas sosial dan kerajinan tangan masyarakat yang keseluruhnya bisa dipadukan menjadi tujuan wisata  yang memikat. Memerlukan usaha optimasi aktivitas wisata  di Sirnajaya, hal pertama kali yang harus benahi ialah kepenguasaan digital pemasaran, hal tersebut berperanan penting sebagai media informasi dan publikasi aktivitas wisata  desa. Kegiatan ini dilakukan untuk memberikan optimalisasi penggunaan digital pemasaran atau mendatangkan pemateri dari dunia kampus dan pegiat untuk membagi kisah hidupnya dan memberikan strategi dalam membuat tempat wisata secara digitalisasi. Aktivitas PkM yang hendak dituruti oleh 50 peserta dimulai dari elemen pemerintahan Desa Sirnajaya, Pemuda sampai tokoh masyarakat ini memberi ide baru untuk membuat Desa Sirnajaya semakin berkembang dengan manfaatkan kearifan lokalnya. Hasil  dari kegiatan  pelatihan  ini berhasil menuai tanggapan yang positif dari para peserta karena selain diajarkan pelatihan digital marketing, kegiatan  ini juga berhasil  memberikan pemahaman dan edukasi akan pentingnya  digital marketing di era globalisasi.

Published
2022-12-20
How to Cite
Darmawan, D., Intan Purnama Dewi, & Rahmat Syah. (2022). OPTIMALISASI PENGELOLAAN OBJEK WISATA MELALUI PELATIHAN DIGITAL MARKETING DENGAN PENDEKATAN APPRECIATIVE COACHING. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(1), SNPPM2022SH-97 . Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/snppm/article/view/33821