Pemberdayaan Masyarakat Melayu dalam Pengembangan Boreh Pada Usaha Kecantikan di Singapura

Authors

  • Nurul Hidayah Universitas Negeri Jakarta
  • Neneng Siti Silfi Universitas Negeri Jakarta
  • Mari Okatini Universitas Negeri Jakarta

Keywords:

Beauty, boreh, entrepreneurial, Singapore, Kecantikan, kewirausahaan

Abstract

Abstract

This community service aims to introduce and empower boreh techniques in beauty business for Malay community in Singapore. Boreh technique is a method commonly used for the beauty business that provides many good bodily sensations. Using visual technology, the introduction of spices and techniques of use in beauty care are presented in the form of presentations so that participants can easily understand them. The results of this training will increase insight into boreh technology for the beauty care business, especially for Malay community in Singapore. The results of this community service activity include: 1) there was an increase in entrepreneurial knowledge in the beauty sector, the increase that occurred was 95%. 2) Based on the completion of the activity satisfaction level questionnaire, it is known that the average participant satisfaction is 85% towards the improving entrepreneurial knowledge of making bridal boreh for ethnic malay residents in Singapore.

 

Abstrak

Pengabdian kepada masyarakat ini bertujuan untuk mengenalkan dan memberdayakan teknik boreh dalam usaha kecantikan bagi masyarakat Melayu di Singapura. Teknik boreh merupakan salah satu metode yang umum digunakan untuk usaha kecantikan yang memberikan banyak sensasi Kesehatan dan kecantikan bagi tubuh. Pengenalan rempah-rempah dan teknik pembuatan boreh dalam perawatan kecantikan disajikan dalam bentuk presentasi sehingga mudah dipahami oleh peserta. Hasil dari pelatihan ini menambah wawasan mengenai pembuatan boreh bagi usaha perawatan kecantikan khususnya bagi masyarakat Melayu di Singapura. Hasil dari kegiatan pengabdian kepada masyarakat ini diketahui dapat meningkatkan pengetahuan dan sikap peserta berdasarkan instrument yang di sajikan: 1) terjadi peningkatan pengetahuan berwirausaha di bidang kecantikan, peningkatan yang terjadi sebesar 95%. 2) Berdasarkan pengisian kuesioner tingkat kepuasan kegiatan diketahui bahwa rata-rata kepuasan peserta sebesar 85% terhadap peningkatan pengetahuan berwirausaha pembuatan boreh pengantin bagi warga etnis Melayu di Singapura.

Downloads

Published

2024-11-15

How to Cite

Nurul Hidayah, Neneng Siti Silfi, & Mari Okatini. (2024). Pemberdayaan Masyarakat Melayu dalam Pengembangan Boreh Pada Usaha Kecantikan di Singapura. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 5(1), SNPPM2024EK91 -SNPPM2024EK97. Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/snppm/article/view/51186

Similar Articles

1 2 3 4 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.