MANFAAT DAN TANTANGAN PENGEMBANGAN E-MODUL PADA PENDIDIKAN KEJURUAN : SEBUAH KAJIAN LITERATUR
Kata Kunci:
E-Modul, Benefits, Challenges, Literature ReviewAbstrak
ABSTRACT
This article discusses a literature review related to the development of e-modules as teaching materials
that are effective in improving the competence and skills of students in vocational education. This literature
review presents the benefits and challenges of developing e-modules. This article discusses the benefits that
can be obtained from using e-modules, these benefits include increasing understanding of knowledge
concepts, developing practical skills relevant to the world of work, increasing learning motivation, and
applying them in real conditions. In addition, this literature review also identified several challenges faced
in the development of e-modules in vocational education, especially vocational schools. These challenges
include selecting relevant and up-to-date content, developing attractive and interactive designs, and
adapting to the diverse needs of students. The research method used in this article is a literature review.
The stages include finding relevant journal sources which will be used as an initial basis in identifying
problems that occur between theory and reality in the field. This article is expected to provide direction for
researchers in knowing the challenges that will be faced, especially when developing teaching materials in
the vocational domain.
ABSTRAK
Artikel ini membahas tentang kajiaan literatur terkait pengembangan e-modul sebagai bahan ajar yang
efektif dalam meningkatkan kompetensi dan keterampilan peserta didik pada pendidikan kejuruan. Tinjauan literatur ini menyajikan tentang manfaat dan tantangan dalam pengembangan e-modul. Artikel ini membahas manfaat yang dapat diperoleh dari penggunaan e-modul, manfaat tersebut meliputi peningkatan pemahaman konsep pengetahuan, pengembangan keterampilan praktis yangrelevan dengan dunia kerja, peningkatan motivasi belajar, dan penerapan dalam kondisi nyata. Selain itu, tinjauan literatur ini juga mengidentifikasi beberapa tantangan yang dihadapi dalam pengembangan e-modul pada pendidikan kejuruan khususnya SMK. Tantangan tersebut meliputi pemilihan konten yang relevan dan terkini, pengembangan desain yang menarik dan interaktif, serta penyesuaian dengan kebutuhan siswa yang beragam. Metode penelitian yang digunakan dalam artikel ini adalah literature review. Tahapannya meliputi mencari sumber jurnal yang relevan yang akan dijadikan dasar awal dalam mengidentifikasi permasalahan yang terjadi antara teori dengan kenyataan di lapangan. Artikel ini diharapkan dapat memberikan arahan bagi peneliti dalam mengetahui tantangan yang akan dihadapi khususnya pada saat pengembangan bahan ajar pada ranah kejuruan.