ANALISIS SWOT PRODI DIII HUMAS FIS UNJ
DOI:
https://doi.org/10.21009/communicology.021.02Abstract
Abstract
Prodi D3 Public Relations FIS UNJ standing since June 3, 2005, by Decree No.1846 / D / T2005. In the development of these courses has been developed into a favorite Prodi, but a number of studies need to be done to get accurate data that Prodi DIII FIS PR UNJ some of the authors are interested kelebihan.Untuk perform a SWOT analysis. The results showed that the S or the strength of the study program is to produce qualified graduates, have a qualified lecturer, low cost, study programs of public universities have a good name. W or weakness of the study program is accredited C and inadequate facilities. O or opportunities are expanding relations department of street vendors as graduates opportunities to work anyway. T or threat Prodi is a demand immediately improve lectures, use of introductory English, open S1, not to compete with PTN / PTS other more favorites.
Keywords: SWOT Analysis, Prodi DIII Public Relations UNJ
Abstrak
Terkadang mahasiswa menemui banyak kendala dan beragam baik akademis maupun masalah pribadi yang dapat mengganggu proses belajar mahasiswa dan akan menentukan tercapai tidaknya hasil pengembangan potensi dan hasil belajar yang optimal. Oleh karena itu, diperlukanlah peran dosen penasehat akademik untuk memberikan bimbingan, motivasi serta nasehat yang bersifat akademik kepada mahasiswa. Dari sudut pandang ilmu komunikasi, agar proses kepenasehatan akademik berjalan sebagaimana mestinya maka diperlukan sebuah pola komunikasi yang efektif dan efisien antara dosen penasehat akademik dan mahasiswa. Penelitian ini menggunakan teori komunikasi antar pribadi yang efektif menurut ancangan humanistic dengan keterbukaan, empati, sikap positif, sikap mendukung dan kesetaraan. Metodologi yang digunakan adalah deskriptif kualitatif, dengan menentukan key informan dan informan sebelumnya. Teknik pengumpulan data menggunakan wawancara mendalam. Pola komunikasi antar pribadi dengan menggunakan ancangan humanistis belum dilaksanakan secara optimal, keterbukaan, empati, sikap mendukung, sikap positif dan kesetaraan pada dasarnya sudah dilakukan namun masih dalam tataran permasalahan akademis saja. Berdasarkan temuan tersebut penulis menyarankan agar komunikasi antar pribadi dilakukan lebih intensif, tidak hanya pada permasalahan akademis dan jemput bola perlu dilakukan oleh dosen PA terhadap mahasiswa.
Kata kunci : Pola Komunikasi Antar Pribadi yang Efektif, Dosen PA, Masalah mahasiswa
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this Journal agree to the following terms:
- Author retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a creative commons attribution licensethat allow others to share the work within an acknowledgement of the work’s authorship and initial publication of this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangementfor the non-exclusive distribution of the journal’s published version of the work (e.g. acknowledgement of its initial publication in this journal).
- Authors are permitted and encouraged to post their work online(e.g. in institutional repositories or on their websites) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published works.
Users/public use of this website will be licensed to CC BY