DEVELOPMENT OF A FOOTBALL PASSING LEARNING MODEL FOR JUNIOR HIGH SCHOOL STUDENTS
DOI:
https://doi.org/10.21009/GJIK.154.13Keywords:
Learning Model Development, Football Passing, Learning EffectivenessAbstract
Abstract The aim of this research is to produce a product in the form of Developing a Football Passing Learning Model for Class Middle School Students. Analyze the process of developing a soccer passing learning model for class students, analyze the feasibility of the learning model, and assess its effectiveness. It is hoped that this research will produce a model that is not only suitable for use, but also effective in improving soccer Passing skills in class junior high school students. In its development, it uses the ADDIE method, which includes the Analysis, Design, Development, Implementation, and Evaluation stages. The research sampling technique used in this study was 108 students. Data analysis uses effectiveness test analysis of the Football Passing model that was developed. Based on test data analysis, it is known that the pretest average is 24.2221 and the posttest is 39.7352. Then the researcher carried out a paired sample test to determine the level of significance of the model given to the subject. Stating that the significance level is 0.000 < 0.05, it can be concluded that the development of a soccer passing learning model can significantly improve student learning outcomes to be applied in the soccer passing learning process. The results of the pretest and posttest also showed significant results.
Downloads
References
Agustina, Reki Siaga. 2020. Buku Jago Sepak Bola. Pamulang Tangerang Selatan: Cemerlang.
Aji, Bastaman Sasmito, dan M. E. Winarno. 2016. “Pengembangan Instrumen Penilaian Pengetahuan Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan.” Jurnal Pendidikan 1 no 7(April 2015):267–83.
Anam, Khoiril. 2013. “Pengembangan Latihan Ketepatan Tendangan Dalam Sepakbola Untuk Anak Kelompok Umur 13-14 Tahun.” Jurnal Pedagogi Olahraga dan Kesehatan 1(1):14–25. doi: 10.21831/jpok.v1i1.41.
Anam, Khoiril. 2019. Permainan Ketepatan Tendangan Dalam Sepak bola Kelompok Umur 13-14 tahun. Gunungpati, Kota Semarang: Fakultas Ilmu Keolahragaan Universitas Negeri Semarang.
Assya’bani, Ridhatullah, dan Muhammad Majdi. 2022. “Pengembangan Model Pembelajaran Pasca Covid-19 Berdasarkan Pembelajaran Abad 21.” Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan 16(2):555. doi: 10.35931/aq.v16i2.903.
Astuti, Reni. 2018. “Karakter Siswa Sekolah Menengah Pertama dalam Belajar Matematika Berbasis Kearifan Lokal.” Euclid 5(2):116. doi: 10.33603/e.v5i2.1366.
Bahtra, Ridho. 2022. Buku Ajar Permainan Sepakbola. Tabing – Padang: SUKABINA Press.
Darmadi, H. 2017. Pengembangan Model dan Metode Pembelajaran dalam Dinamika Belajar Siswa. Sleman, Yogyakarta.
Gutawa Arda Wisnu, Kafrawi Fatkur Rohman. 2022. “Analisis Teknik Dasar Sepak Bola Pada Anak Usia Dini Pada Siswa Sekolah Sepak Bola (SSB).” urnal Kesehatan Olahraga Vol. 10(1):183–90.
Haryanto, Try Sevita et al. 2015. “Pengembangan Pembelajaran Permainan Bolavoli Menggunakan Media Interaktif Di Smp Negeri 6 Kabupaten Situbondo.” Jurnal Pendidikan Jasmani 25(1):123–28.
Haryati, Sri. 2012. “Research And Development( R & D ) Sebagai Salah Satu Model Penelitian Dalam.” Academia 37(1):13.
Hastutiningtyas, Wahidyanti Rahayu et al. 2021. “Gambaran Karakteristik Siswa Sekolah Menengah Pertama (SMP) Dalam Mengontrol Emosi Di Kota Malang.” 5(1):38–44.
Hidayati, Nurul, dan Heryanto Nur. 2013. “Respon guru dan siswa terhadap pembelajaran permainan bolavoli yang dilakukan dengan pendekatan modifikasi (pada siswa v sdn wateswinangun i sambeng-lamongan).” Jurnal Pendidikan Olahraga dan Kesehatan 01(7):104–6.
Indra, Palasa, dan Eddy Marheni. 2017. “Pengaruh Metode Latihan dan Motivasi Berlatih terhadap Keterampilan Bermaian Sepak Bola SSB Persika Jaya Sikabau.” 4(1):9–15.
Ishaac, Muhamad. 2020. Pengembangan Model-Model Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Guepedia.
Istiningsih, Galih et al. 2019. “Pengembangan Model Pembelajaran ‘Promister’ untuk Meningkatkan Hasil Belajar Wayang Pandhawa Pada Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Holistika II(2):94–103.
Jayawardana, Hepta Bungsu Agung, dan Djukri Djukri. 2015. “Pengembangan Model Pembelajaran Hypnoteaching Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Biologi Siswa Sma/Ma.” Jurnal Inovasi Pendidikan IPA 1(2):167. doi: 10.21831/jipi.v1i2.7502.
Jayul, Achmad, dan Edi Irwanto. 2020. “Model Pembelajaran Daring Sebagai Alternatif Proses Kegiatan Belajar Pendidikan Jasmani di Tengah Pandemi Covid-19.” 6(2):190–99.
Kemendikbud. 2017. Pendidikan Jasmani, Olahraga dan Kesehatan. Jakarta: Pusat Kurikulum dan Perbukuan.
Mahendra, I. Made. 2021. “Efektivitas Penerapan Pembelajaran Daring dengan Platform Google Classroom Pada Mata Pelajaran PJOK.” 9(2):114–20.
Mustafa, Pinton Setya. 2022. “Peran Pendidikan Jasmani untuk Mewujudkan Tujuan Pendidikan Nasional.” Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan 8(9):68–80. doi: 10.5281/zenodo.6629984.
Natalie, Regina Yoanatika et al. 2023. Pengembangan Model Pembelajaran. Batam: Yayasan Cendekia Mulia Mandiri.
Pramana, Ni Made Gita et al. 2019. “Analisis Kesesuaian Materi Buku Teks Bahasa Indonesia Smp/Mts Dengan Karakteristik Siswa a7 Di Smpn 1 Singaraja.” Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Undiksha 8(1):1–12. doi: 10.23887/jjpbs.v8i1.20238.
Prihatmojo, Agung, dan Rohmani. 2020. Pengembangan Model Pembelajaran. Lampung, Utara Lampung: Universitas Muhammadiyah Kotabumi.
Primasoni, Nawan. 2017. Pedoman Melatih Sepakbola Anak Usia Dini Berkarakter. Karangmalang, Yogyakarta: UNY Press.
Purnama, Sigit. 2016. “Metode Penelitian Dan Pengembangan (Pengenalan Untuk Mengembangkan Produk Pembelajaran Bahasa Arab).” LITERASI (Jurnal Ilmu Pendidikan) 4(1):19. doi: 10.21927/literasi.2013.4(1).19-32.
Puspasari, Ratih. 2019. “Pengembangan Buku Ajar Kompilasi Teori Graf dengan Model Addie.” Journal of Medives : Journal of Mathematics Education IKIP Veteran Semarang 3(1):137. doi: 10.31331/medivesveteran.v3i1.702.
Sandika, Adhis, dan Imam Mahfud. 2021. “Penerapan Model Latihan Daya Tahan Kardiovaskuler With The Ball Permainan Sepak Bola SSB BU Pratama.” Journal Of Physical Education 2(1):32–36. doi: 10.33365/joupe.v2i1.859.
Saputra, Adhe et al. 2018. Sepak Bola. Alam Barajo, Jambi: Salim Media Indonesia.
Sugiman et al. 2016. Guru Pembelajar Modul Matematika SMP Karakteristik Siswa SMP dan Bilangan. DIREKTORAT JENDERAL GURU DAN TENAGA KEPENDIDIKAN KEMENTERIAN PENDIDIKAN DAN KEBUDAYAAN.
Tarju, Tarju, dan Ribut Wahidi. 2017. “Pengaruh Metode Latihan Terhadap Peningkatan Passing Dalam Permainan Sepak Bola.” JUARA : Jurnal Olahraga 2(2):66. doi: 10.33222/juara.v2i2.35.
Widodo, Agung. 2018. “Makna Dan Peran Pendidikan Jasmani Dalam Pembentukan Insan Yang Melek Jasmaniah/Ter-Literasi Jasmaniahnya.” Motion: Jurnal Riset Physical Education 9(1):53–60. doi: 10.33558/motion.v9i1.1432.
Wijaya, Hengki, dan Arismunandar Arismunandar. 2018. “Pengembangan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Berbasis Media Sosial.” Jurnal Jaffray 16(2):175. doi: 10.25278/jj71.v16i2.302.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lutvi Alparis
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.