The Influence Of Digital Competence And Learning Motivation On Student Performance In The Office Administration Study Program
DOI:
https://doi.org/10.21009/ISC-BEAM.013.125Keywords:
Office Administration Education, Learning Motivation, digital competency, student performanceAbstract
The purpose of this study is to ascertain how learning motivation and digital competence affect students' performance in Jakarta State University's Office Administration Education program. In the digital age, learning motivation is a factor that influences academic engagement, and digital competence has emerged as a crucial ability that aids students in adjusting to technology. Digital competence and learning motivation have a significant positive impact on student performance, according to the research findings, which highlight the significance of creating training programs that improve digital skills and learning motivation to improve academic performance. This study employs a quantitative method with a survey approach, involving 119 students chosen as a sample using the Slovin formula with a 5% margin of error. Data were collected through a questionnaire that included variables of digital competence, learning motivation, and academic achievement of students.
References
Kusumaningtyas, D., & Solikah, M. (2020). Pengaruh Kompetensi Dosen Dan Motivasi Mahasiswa Terhadap Prestasi Mahasiswa Dengan E-Learning Sebagai Variabel Intervening. *Jurnal Penelitian Teori & Terapan Akuntansi (PETA)*.
Imawati, F. N. (2020). Pengaruh Kompetensi Dosen dan Kinerja Dosen terhadap Motivasi Belajar Mahasiswa pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Islam Malang.
Marguna, A. M. (2020). Pengaruh Kompetensi Digital (e-Skills) Terhadap Kinerja Pustakawan Di UPT Perpustakaan Universitas Hasanuddin.
Azizah, N., Rakhman, M. A., & Rahayu, S. (2024). Pengaruh Kompetensi Digital, Sikap dan Motivasi terhadap Produktivitas Kerja Karyawan CV.Susu Sedunia Semarang.
Maulidina, M. (2019). Pengaruh Kompetensi Digital (e-skills) Terhadap Kinerja Pustakawan Di UPT Perpustakaan Universitas Hasanuddin.
Lukman Hakim (2023). Manfaat Teknologi Digital Terhadap Motivasi Belajar Peserta Didik.https://ppg.kemdikbud.go.id/news/manfaat-tekhnologi-digital-terhadap-motivasi-belajar-peserta-didik
Byars, L. L. (2004). Kinerja Mahasiswa.
Prima Naomi & Ayu Dwi Nindyati (2008). Faktor-Faktor Individu Yang Mempengaruhi Kinerja Akademik Mahasiswa. Universitas Paramadina.
Yohana Paramita & Waspodo Tjipto Subroto (2021). Pengaruh Pembelajaran Daring Terhadap Kinerja Mahasiswa. STIE YKPN Yogyakarta.
Eko Kuntarto (2017). Pengaruh Metode Pembelajaran Terhadap Kinerja Mahasiswa.
Darmawan (2013). Pengaruh Kepuasan Belajar Terhadap Kinerja Mahasiswa.
A'yuni, Q. Q. (2015). Literasi Digital Remaja di Kota Surabaya. Jurnal Fakultas Ilmu Sosial dan Politik Universitas Airlangga.
Anggraeni, H., Fauziyah, Y., & Fahyuni, E. F. (2019). Penguatan Blended Learning Berbasis Literasi Digital Dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0. Al-Idarah: Jurnal Kependidikan Islam.
Kurnia, N., & Astuti, S. I. (2017). Peta Gerakan Literasi Digital di Indonesia: Studi Tentang Pelaku, Ragam Gerakan, Kelompok Sasaran dan Mitra. Informasi Kajian Ilmu Komunikasi.
Asari, A., Kurniawan, T., Ansor, S., Bagus, A., & Rahma, N. (2019). Kompetensi Literasi Digital Bagi Guru Dan Pelajar Di Lingkungan Sekolah Kabupaten Malang. BIBLIOTIKA: Jurnal Kajian Perpustakaan dan Informasi.
Venny D., & Dessy K.S., (2020). The Effectiveness of Blended Learning: The Impact of Student’s Characteristics and Digital Literacy on Student Performance. Advances in Social Science, Education and Humanities Research.
Ilomaki, L., & Lakkala, M. (2011). Kompetensi Digital: Konsep dan Implikasinya dalam Pendidikan. Dalam Jurnal Pustakawan Indonesia (Vol. 17, No. 2).
Andriani, R., & Rasto, R. (2019). Motivasi belajar sebagai determinan hasil belajar siswa. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantoran, 4(1), 80-86.
Uno, Hamzah (2016). Motivasi Belajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Qudsyi, H., Indriaty, L., Herawaty, Y., Khaliq, I., & Setiawan, J. (2022). Pengaruh metode pembelajaran kooperatif (cooperative learning) dan motivasi belajar terhadap prestasi belajar siswa SMA. Proyeksi: Jurnal Psikologi, 6(2), 34-49.
Putri, C.G., & Soetjiningsih, C.H. (2019). Hubungan antara dukungan sosial keluarga dengan motivasi belajar pada remaja yang orang tuanya bercerai. e-Jurnal Mitra Pendidikan, 3(5), 644-656.
Uno, Hamzah (2016). Peranan Motivasi Belajar dalam Pembelajaran & Indikator Motivasi Belajar. Jakarta: Bumi Aksara.
Windarti, H., dkk. (2017). Pengaruh Model Pembelajaran Student Facilitator And Explaining (SFAE) terhadap Hasil Belajar Siswa. Civicus, 5 No. 1, 31–37.
Ajeng Rahma (2024). Pengaruh Kompetensi Digital Terhadap Performa Akademik Yang Dimediasi Oleh Kelincahan Belajar Pada Mahasiswa Universitas Jambi.
Bramanti W.A., & Ratna C.S., (2021) Analisis Pengaruh Kompetensi, Kemampuan Komunikasi, Adaptabilitas, Work Ethics, Logical Thinking, dan Penguasaan Teknologi Terhadap Kesiapan Kerja Mahasiswa Akuntansi Pada Era Revolusi Industri 4.0
Ahmad Fauzi (2021) Pengaruh Kompetensi Digital Terhadap Kinerja Mahasiswa di Era Digital
Himawan, Mahwan Wahyu (2014) Pengaruh Motivasi Belajar Terhadap Kinerja Mahasiswa Yang Dimoderasi Oleh Lingkungan Kampus Hijau Di Upn Veteran Yogyakarta
Asmawiyah. (2021). "Motivasi Belajar Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa." Cokroaminoto Journal of Primary Education, 2(2):41–47.
Yusuf, M. (2013). "Hubungan Motivasi Belajar dengan Indeks Prestasi Akademik Mahasiswa." Idea Nursing Journal, 4(3):124-131.
Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kuantitatif.
Duli, Nikolaus. (2019). Metodologi Penelitian Kuantitatif beberapa Konsep Dasar untuk Penulisan Skripsi & Analisis Data. Yogyakarta: CV Budi Utama.
Zuriah, N. (2006). Metodologi Penelitian Sosial dan Pendidikan: Teori-Aplikasi. Jakarta: Bumi Aksara.
Arikunto, Suharsimi. (1998). Prosedur Penelitian Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta : Bina Aksara.
Etikan, I., Musa, S. A., & Alkassim, R. S. (2016). Comparison of convenience sampling and purposive sampling. American Journal of Theoretical and Applied Statistics, 5(1), 1–4.