The Use Of Audiovisual Media In Improving The Forward Roll Gymnastics Learning Outcomes
The Use Of Audiovisual Media In Improving The Forward Roll Gymnastics Learning Outcomes
Keywords:
Audio Visual, Forward Roll Gymnastics, Learning OutcomesAbstract
The purpose of this study was to determine the effect of Audio Visual learning media on learning outcomes of forward roll gymnastics for students. This type of research is a experimental research with a one group pretest posttest design with a sample of 23 students in SMP Negeri 3 Pujananting, Barru Regency. The results of this study obtained the value of floor gymnastics learning outcomes with the mean of pretest + SD (80 + 7.38) and the mean of posttest + SD (85 + 7.48). Test results of the paired t-test (p=0.000) showed that there was a significant effect of audio-visual learning media on the learning outcomes of forward roll exercise before and after treatment. It can be concluded that the use of audio visual media can improve learning outcomes for forward roll gymnastics.
References
Anjarrio, J., & Purnama, E. (2020). Guling Depan Melalui Permainan Dan Media Audio Visual Pada Peserta Didik Kelas Vii Smp Negeri 1 Simpang Empat Tanah Bumbu. Stabilitas: Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 1(1), 63–67.
Anwar, M., Nurdiansyah, & Said, A. (2020). Analisis Hasil Pembelajaran Senam Lantai Guling Depan dan Guling Belakang melalui Permainan dan Media Audiovisual pada Peserta Didik Mata Pelajaran Penjaskes Materi Kelas VII di SMPN 17 Banjarmasi Tahun 2018/2019. Stabilitas: Jurnal Pendidikan Jasmani dan Olahraga, 1(1), 84–88.
Arsyad, A. (2014). Media Pembelajaran. Raja Grafindo Persada.
Hadjarati, H., & Haryanto, A. I. (2020). Motivasi Untuk Hasil Pembelajaran Senam Lantai. Multilateral Jurnal Pendidikan Jasmani Dan Olahraga, 19(2), 137. https://doi.org/10.20527/multilateral.v19i2.8646
Mabrur, M., Setiawan, A., & Mubarok, M. Z. (2021). Pengaruh Model Pembelajaran Direct Instruction Terhadap Hasil Belajar Teknik Dasar Guling Depan Senam Lantai. Physical Activity Journal, 2(2), 193. https://doi.org/10.20884/1.paju.2021.2.2.4014
Milcic, L., Markovic, K. Z., & Aleksic- Veljkovic, A. (2017). One Way Proceeding Of Learning Basic Gymnastic Elements. Proceedings Of The 11th International Conference On Kinanthropology: Sport And Quality Of Life (Ick 2017).
Ruslan, R., & Huda, M. S. (2019). Penerapan Metode Bermain Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Guling Depan (Forward Roll). Halaman Olahraga Nusantara (Jurnal Ilmu Keolahragaan), 2(1), 10. https://doi.org/10.31851/hon.v2i1.2461
Sainuddin, A., Harwanto, & Abd Cholid. (2021). Pengaruh Pemberian Reinforcement dan Latihan Mental Imagery terhadap Hasil Belajar Roll Depan di Kelas V SDN Bunajih 1 Labang Madura. Jurnal Kejaora (Kesehatan Jasmani Dan Olah Raga), 6(1), 166–173. https://doi.org/10.36526/kejaora.v6i1.1232
Setiawan. (2020). Penggunaan Media Visual untuk Meningkatkan Keterampilan Roll Depan Siswa pada Mata Pelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga dan Kesehatan. Jurnal Ilmiah UPT P2M STKIP Siliwangi, 7(2), 215–221.
Silva, M. R. G., & Barata, P. (2016). Athletes and coaches’ gender inequality: The case of the gymnastics federation of Portugal. Science of Gymnastics Journal, 8(2), 187–196.
Sulfemi, W. B. (2018). Penggunaan Metode Demontrasi Dan Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik Mata Pelajaran Ips. Pendas Mahakam: Jurnal Pendidikan Dasar, 3(2), 151–158. https://doi.org/10.31227/osf.io/qrhsf
Sari, W. H. K, Sugiarto, T. S. P. (2016). Pengembangan Pembelajaran Senam Lantai Rangkaian Sederhana Siswa Kelas VIII di SMP Negeri 2 ngoro Kabupaten Mojokerto. Jurnal Pendidikan Jasmani, 26(1), 1–15. http://journal.um.ac.id/index.php/pendidikan-jasmani/article/view/7726/3545
Yusmawati, Y., Rihatno, T., & Rismawanti, R. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Gerak Dasar Melempar Dengan Media Audio Visual Pada Siswa Kelas Iii Sdn 03 Jelambar Baru Jakarta Barat. Jurnal Segar, 8(2), 80–89. https://doi.org/10.21009/segar/0802.04
Yusuf, H., Sindhu, C. B., & Rizal, A. (2010). Pendidikan Jasmani, Olahraga, dan Kesehatan. Pusat Perbukuan Kementrian Pendidikan Nasional Tahun 2010.
Yusuf, Y. (2018). Peningkatan ketrampilan senam lantai siswa kelas VI SDN Dempelan 01 melalui pembelajaran langsung dengan metode JIGSAW. Premiere Educandum : Jurnal Pendidikan Dasar Dan Pembelajaran, 8(1), 54. https://doi.org/10.25273/pe.v8i1.2366