PRODUCTIVITY ANALYSIS OF FLOOR HERONING WORKERS USING WORK SAMPLING METHOD
DOI:
https://doi.org/10.21009/jpensil.v11i2.25474Keywords:
Productivity, Wwork sampling, ReinforcingAbstract
Productivity is the ability to produce labor in completing the specified number of workers and determines the success of project implementation. Determination of minimum production through worker productivity analysis needs to be considered because it is correlated with the time of completion of work and affects the amount of project implementation costs required. The purpose of this study was to determine the productivity of iron workers in the construction project of the Aysha Islamic Hospital - Perum Accropolis Karadenan Cibinong Bogor. The method used for measuring productivity is work sampling with a productivity assessment approach of 12 (twelve) floor plate iron workers. The productivity value of iron workers varies every day, on the second day the lowest productivity is 28.85 Kg/Hour-Person and 33.55 Kg/Hour-Person on the thirteenth day being the highest productivity value. The average productivity obtained is 31.02 Kg/Hour-Person with a Labor Utilization Rate (LUR) of 74.27% over a span of 7 hours for 14 days.
Keywords: Productivity, Work sampling, Reinforcing
References
Elvarita, A. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Mekanika Tanah Berbasis E-Modul pada Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pendidikan Teknik SIpil, 9(1), 1-7. doi:https://doi.org/10.21009/jpensil.v9i1.11987
Emzir. (2013). Metodologi Penelitian Pendidikan. Depok: Raja Grafindo Persada.
Erwin Januarisman, A. G. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam untuk Siswa Kelas VII. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 3(2), 167-182.
Hendryadi. (2014). Validitas Isi : Tahap Awal Pengembangan Kuesioner. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis FE-UNLAT, 2, 2-3.
Kustandi, C., & Sutjipto, B. (2011). Media Pembelajaran Manual dan Digital. Bogor: Ghalia Indonesia.
Lanani, K. (2013). Belajar Berkomunikasi dan Komunikasi Belajar dalam Pembelajaran Matematika. Infinity Jurnal Ilmiah Program Studi Matematika STKIP Siliwangi, 2(1), 13-25.
Lukitaningrum, H. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web pada Materi Basis Data di Sekola Menengah Kejuruan Kelas IX. Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Nurita, T. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Jurnal Misykat, 3(1), 171-187.
Riduwan. (2013). Skala Pengukuran Variabel Penelitian. Bandung: Alfabeta.
Ridwan, M. A. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Berbasis Animasi Mata Kuliah Ilmu Bahan Bangunan di Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan Fakultas Teknik Universitas Negeri Jakarta. Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 9(1), 8-18. doi:https://doi.org/10.21009/jpensil.v9i1.12905
Rusman. (2012). Belajar dan Pembelajaran Berbasis Komputer Mengembangkan Profesionalisme Guru Abad 21. Bandung: Alfabeta.
Sekartaji, G. T. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis E-Learning pada Mata Kuliah Hidrologi di Program Studi Pendidikan Teknik Bangunan FT UNJ. Jakarta: Universitas Negeri Jakarta
Septian, G. W. (2020). Pengembangan Modul Elektronik Mata Kuliah Manajemen Pendidikan Vokasi (Studi pada Pendidikan Teknik Bangunan UNJ). Jurnal Pendidikan Teknik Sipil, 9(3), 181-187. doi:https://doi.org/10.21009/jpensil.v9i3.15475
Sugiyono. (2015). Metode Penelitian dan Pengembangan (Suryandari S Y ed.). Yogyakarta: Alfabeta.
Widoyoko, E. P. (2012). Teknik Penyusunan Instrumen Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Belajar.