THE EFFECT OF ENTREPRENEURSHIP EDUCATION AND THE USE OF SOCIAL MEDIA ON STUDENTS’ ENTREPRENEURIAL INTENTION IN JAKARTA

  • Amalia Putri Maharani Universitas Negeri Jakarta

Abstract

The purpose of this study was to determine the effect of entrepreneurship education and the use of social media on student entrepreneurial intention in Jakarta. The research method used is a survey method with a quantitative approach, the population used is students with campus domicile in Jakarta and active in using social media. The data analysis technique used is multiple linear regression analysis using the IBM SPSS version 25. The first test carried out was the validity and reliability test of the instrument with the results of the validity test p-value 0.000 <0.05 and the reliability test results with Cronbach's alpha value of 0.985 > 0.6. The second test is the classical assumption test, all data in this study pass the classical assumption test. The next test is multiple linear regression analysis obtained by the equation Y = 1.024 + 0.332 X1 + 0.495 X2 + e. The next test is hypothesis testing with t-test obtained a significance value of 0.000 <0.05 and f-test with a significance value of 0.000 <0.05. The results of this study are all hypotheses can be accepted.

 

Tujuan penelitian ini adalah untuk mengetahui pengaruh pendidikan kewirausahaan dan penggunaan media sosial terhadap minat berwirausaha mahasiswa di Jakarta. Metode penelitian yang digunakan yaitu menggunakan metode survei dengan pendekatan kuantitatif, populasi yang digunakan adalah mahasiswa dengan domisili kampus di Jakarta dan aktif dalam menggunakan media sosial. Teknik analisis data yang digunakan yaitu analisis regresi linier berganda dengan menggunakan aplikasi IBM SPSS versi 25. Uji pertama yang dilakukan yaitu uji validitas dan reliabilitas instrumen dengan hasil uji validitas p-value 0,000 < 0,05 dan hasil uji reliabilitas dengan nilai nilai cronbach’s alpha sebesar 0,985 > 0,6. Uji yang kedua yaitu uji asumsi klasik seluruh data dalam penelitian ini lolos uji asumsi klasik. Uji selanjutnya yaitu analisis regresi linier berganda diperoleh persamaan  Y = 1.024 + 0,332 X1 + 0,495 X2 + e. uji selanjutnya yaitu uji hipotesis dengan uji t diperoleh nilai signifikansi 0,000 < 0,05 dan uji f dengan nilai signifikansi 0,000 < 0,05. Hasil dari penelitian ini yaitu semua hipotesis dapat diterima.

Published
2023-03-30
How to Cite
Amalia Putri Maharani. (2023). THE EFFECT OF ENTREPRENEURSHIP EDUCATION AND THE USE OF SOCIAL MEDIA ON STUDENTS’ ENTREPRENEURIAL INTENTION IN JAKARTA. Jurnal Pendidikan Ekonomi, Perkantoran, Dan Akuntansi, 4(1), 16-33. Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/jpepa/article/view/32191