PENDAMPINGAN GURU HOMESCHOOLING TALENTA JAKARTA TIMUR DALAM PEMBELAJARAN DARING INTERAKTIF, BERMAKNA DAN MENYENANGKAN DIMASA PANDEMI COVID 19

Authors

  • Karta Sasmita Universitas Negeri Jakarta
  • Karnadi Universitas Negeri Jakarta
  • Durotul Yatimah Universitas Negeri Jakarta
  • Adi Irvansyah Universitas Negeri Jakarta
  • Jaenal Mutakim Universitas Negeri Jakarta
  • Adman Universitas Pendidikan Indonesia
  • Chaidar Malisi Universitas Gajah Mada

Keywords:

Mentoring, interaction, participation, Homeschooling, Talent

Abstract

 

Abstract

The emergence of Covid-19 to date, threatens human life in all fields including education. The purpose of this community service is to provide knowledge, attitudes and skills on how to manage online in Homeschooling Talenta to be interactive, meaningful and fun as an effort to optimize the learning process during the Covid 19 pandemic. This community service method is the online service learning method. Results and discussion. In order for online learning to be effective, teachers can refer to the following info (1). Strengthen the interaction between students and teachers (2). Plan several “interactive quizzes” that can be answered in real-time (3) Make use of the interactions between students namely (4) Invite students to participate. (5). Focus on content (6), Keep it simple (7). Link new content to old and provide examples. (8), Share new information in no time. (9.). Make online learning as interactive as possible. (10) Balance synchronous and asynchronous learning Conclusion In order for online learning to be effective in Talenta Homeschooling, namely facilitating interactions between students and teachers, there must also be an 'interactive quiz' that can be answered real-time. must take advantage of interaction, Share new information in no time. make online learning as interactive as possible and balance synchronous and asynchronous learning.

 

Abstrak

Kemunculan Covid-19 sampai dengan saat ini, mengancam kehidupan manusia di segala bidang termasuk pendidikan. Tujuan pengabdian pada masyarakat ini adalah untuk memberikan pengetahuan, sikap dan keterampilan bagaimana mengelola daring di Homeschooling Talenta agar interaktif, bermakna dan menyenangkan sebagai upaya optimalisasi proses pembelajaran masa pandemi covid 19. Metode pengabdian pada masyarakat ini adalah metode online service learning. Hasil dan pembahasan. Agar pembelajaran daring menjadi efektif, guru dapat mengacu pada info berikut ini (1). Menguatkan interaksi antara murid dan guru (2). Rencanakan beberapa ‘kuis interaktif’ yang dapat dijawab secara real-time(3) Memanfaatkan interaksi antar siswa yaitu (4) Ajak siswa untuk berpartisipasi. (5). Fokus pada konten (6), Tetap sederhana.(7). Hubungkan konten baru ke yang lama dan berikan contoh. (8), Bagikan informasi baru dalam waktu singkat. (9.). Jadikan pembelajaran online seinteraktif mungkin.(10). Seimbangkan pembelajaran sinkron dan asinkron. Kesimpulan Agar pembelajaran daring menjadi efektif di Homeschooling Talenta yaitu Pendamping menguatkan interaksi antara murid dan guru, juga harus ada ‘kuis interaktif’ yang dapat dijawab real-time. Selain itu harus memanfaatkan interaksi, bagikan informasi baru dalam waktu singkat. jadikan pembelajaran online seinteraktif mungkin dan seimbangkan pembelajaran sinkron dan asinkron.

Downloads

Published

2020-12-20

How to Cite

Sasmita, K., Karnadi, Yatimah, D. ., Irvansyah, A. ., Mutakim, J. ., Adman, & Malisi, C. . (2020). PENDAMPINGAN GURU HOMESCHOOLING TALENTA JAKARTA TIMUR DALAM PEMBELAJARAN DARING INTERAKTIF, BERMAKNA DAN MENYENANGKAN DIMASA PANDEMI COVID 19. Prosiding Seminar Nasional Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(01), SNPPM2020P-338 - SNPPM2020P-349. Retrieved from https://journal.unj.ac.id/unj/index.php/snppm/article/view/19763

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 

You may also start an advanced similarity search for this article.