PEMBERDAYAAN GURU-GURU DALAM HARMONI KREATIVITAS DAN TEKNOLOGI SEBAGAI INISIASI STRESS RELIEF DI KEPULAUAN SERIBU
Keywords:
pulau Tidung pariwisata, Tidung island, stress relief, technology, creativity, tourism, pariwisata, kreativitas, teknologiAbstract
Abstract
Technology and art can play an important role in creating stress relievers for teachers. This can help reduce the stress that may be experienced in daily routines. Teachers can use creative platforms, such as blogs, podcasts, YouTube channels or virtual exhibitions to share their experiences. So it can all serve as an outlet for self-expression that can help reduce stress. This training, which unites creativity and technology, aims to be an initiation of stress relief for teachers in Kepulauan Seribu, especially on Tidung Island, so that their mental health can be well regulated and stress is reduced. The participants gained knowledge and understanding about the virtual exhibition on the ArtSteps platform. The methods used in this training are lectures, discussions, simulations, and presentations. Based on the pre-test and post-test scores related to the virtual exhibition at ArtSteps, there was an increase in the knowledge and understanding of the trainees by 32%. Therefore, it can be concluded that this training activity has a good impact on the participants, namely the teachers of MIN 17 Tidung Island.
Keywords: tourism, creativity, technology, stress relief, Tidung island
Abstrak
Teknologi dan seni dapat berperan penting dalam menciptakan peredam stres bagi guru. Hal ini dapat membantu mengurangi tekanan yang mungkin dialami dalam rutinitas sehari-hari. Guru dapat menggunakan platform kreatif, seperti blog, podcast, saluran YouTube atau pameran virtual untuk berbagi pengalaman mereka. Sehingga itu semua dapat berfungsi sebagai outlet ekspresi diri yang dapat membantu mengurangi stres. Pelatihan yang menyatukan kreativitas dan teknologi ini bertujuan untuk menjadi sebuah inisiasi stress relief bagi guru-guru di Kepulauan Seribu terutama di Pulau Tidung sehingga kesehatan mental peserta bisa diatur dengan baik dan stres semakin berkurang. Para peserta mendapatkan pengetahuan dan pembekalan tentang pameran virtual pada platform ArtSteps. Metode yang digunakan pada pelatihan ini adalah ceramah, diskusi, simulasi, dan presentasi. Berdasarkan nilai pre-test dan post-test terkait pameran virtual di ArtSteps, terdapat peningkatan pengetahuan dan pemahaman peserta pelatihan sebesar 32%. Oleh karena itu bisa disimpulkan kegiatan pelatihan ini memberikan dampak yang baik kepada peserta yaitu guru-guru MIN 17 Pulau Tidung.
Kata Kunci: pariwisata, kreativitas, teknologi, stress relief, pulau Tidung
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ferdi Fauzan Putra, Vina Oktaviani, Fuad Mumtas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.