GAYA BAHASA KOMUNIKASI DAKWAH DALAM CERAMAH SYEKH SULAIMAN BIN SALIMULLAH AR RUHAILY

Authors

  • Lia Fatra Nurlaela UNJ
  • Endry Boeriswati Universitas Negeri Jakarta, Jakarta, Indonesia
  • Shafruddin Tajuddin Universitas Negeri Jakarta, Jakarta, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.21009/bahtera.211.06

Keywords:

Language Style; Communication of Da’wah; Speaking Delly Hymes

Abstract

The purpose of this research is to broaden the understanding of the study of language analysis used in da'wah communication, to provide an overview and knowledge of forms of da'wah communication language that can be applied in everyday life and can be used as an example of qualitative research, especially content analysis. This study uses a content analysis method with a qualitative approach. The data collection technique is done by content analysis. The results showed that the form of da'wah communication style in terms of the End aspect in the lectures delivered by Syekh Sulaiman bin Salimullah Ar Ruhaily found as many as 26 utterances. The form of da'wah communication style in terms of the Act Sequences aspect was found to be 44 utterances. The form of da'wah communication style in terms of genre aspects was found as many as 29 utterances

Author Biographies

Endry Boeriswati, Universitas Negeri Jakarta, Jakarta, Indonesia

Universitas Negeri Jakarta, Jakarta, Indonesia

Shafruddin Tajuddin, Universitas Negeri Jakarta, Jakarta, Indonesia

Universitas Negeri Jakarta, Jakarta, Indonesia

References

A Makarma. (2014). Komunikasi Dakwah Efektif dalam Perspektif Alquran. Hunafa, Jurnal Studi Islamika, 11(1), 127–151.
Addin. (2014). Walisongo dalam Strategi Komunikasi Dakwah. Komunikasi Dakwah, 8(2), 171–193.
Afful, I. (2017). An Ethnography of Communication : Viva Voice in a Ghanaian University Internasional. Journal of Language and Linguistics, 5(5), 127–134.
Alisan. (2011). Metode Dakwah Menurut Al-Quran. Wardah, 23, 143--151.
Aliyudin. (2010). Prinsip-Prinsip Metode Dakwah Menurut Al-Quran. Jurnal Ilmu Dakwah, 4(15).
Anshori, D. s. (2017). Etnografi Komunikasi: Perspektif Bahasa (R. Pers (ed.); 1st ed.).
Asmaya, E. (2014). Implementasi Metodologi Dakwah Islam Nabi Muhammad SAW di Indonesia. Komunika, 8(2 Juli-Desember), 233.
Atabik, A. (2014). Konsep Kumunikasi Dakwah Persuasif dalam Perspektif Al-Quran. Jurnal Ilmu Komunikasi, 2(2), 126.
Azad, M. A. K. (2015). Principle Of Human Communication:Islamic Perspective. RA Journal Of Applied Research, 1(6 Juli), 227.
Aziz, M. A. (2012). Ilmu Dakwah. Kencana Prenada Media.
Bastomi, H. (2016). Dakwah Bil Hikmah sebagai Pola Pegembangan Sosial Keagamaan Masyarakat. Jurnal Ilmu Dakwah, 36(2), 349.
Chaer, A. (2010). Kesantunan Berbahasa (Pertama). PT. Rineka Cipta.
Chaer, A., & Agustina, L. (2010). Sosiolinguistik Perkenalan Awal. PT. Rineka Cipta.
Farihah, I. (2015). Membangun Solidaritas Sosial Melalui Dakwah Mujadalah. At-Tabsyir, 3(1), 212.
Fitriyah, M. (2016). Analisis Gaya Bahasa dan Latar Belakang Sosial Budaya dalam Cerita Lisan Refleksi Karya Prie GS. Jurnal Dialektika: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 101–119.
Gunawan, F. (2019). Pola Komunikasi “Shihab & Shihab” pada Narasi TV dalam Perspektif Etnografi Komunikasi. Madah, Jurnal Bahasa Dan Sastra, 10(2), 235–252.
Ilaihi, W. (2013). Komunikasi Dakwah. PT. Remaja Rosdakarya.
Istikomah. (2016). Kultur Swag dalam Vlog Younglex Feat Awkarin: Kajian Sosiolinguistik. Sasindo Unpam, 3(2), 87–96.
Keraf, G. (2010). Diksi dan Gaya Bahasa. Gramedia Pustaka Utama.
Khotimah, K. (2016). Epistimologi Ilmu Dakwah Kontemporer. Komunika, 10(1 Januari-Juli), 69.
Ma’arif, S. B. (2010). Komunikasi Dakwah, Paradigma Untuk Aksi. Remaja Rosdakarya.
Muhammad, Arni (2014). Komunikasi Organisasi. Pt Bumi Aksara.
Muhyiddin, L. (2013). Gaya Bahasa Khutbah Jum’at. At-Ta’dib, 2, 299–315.
Mulyana, Deddy. (2010). Ilmu Komunikasi Suatu Pengantar. Pt. Remaja Rosda Karya.
Munir, & Ilaihi, W. (2012). Manajemen Dakwah. Kencana Prenada Media Group.
Murtafi, A. (2017). The Translation analysis of repetition language style in novel a thousand splendid suns, the technique and quality (translation study using stylistics approach). Prasasti:Journal of Linguistics, 2, 1–20.
Nurul Hidayati, T. Y. (2013). Jenis Tindak Tutur dalam Khotbah Jumat di Masjid Syarqi, Kairo Mesir:Kajian Pragmatik. Jurnal CMES, VI(2), 179–198.
Rachman, A. (2014). Tindak Tutur Direktif Bahasa Arab Dalam Film Umar. Garuda.Ristekdikti. http://download.garuda.ristekdikti.go.id/article.php?article=1104571&val=16609&title=TINDAK TUTUR DIREKTIF BAHASA ARAB DALAM FILM UMAR
Rajab, M. (2014). Dakwah dan Tantangannya dalam Media Teknologi Komunikasi. Dakwah Tabligh, 15(1 Juni), 73.
Saifudin, A. (2019). Teori Tindak Tutur dalam Studi Linguistik Pragmatik. Lite, 15(1).
Saputra, W. (2011). Pengantar Ilmu Dakwah. Rajawali Pers.
Saputra, W. (2012). Pengantar Metode Dakwah. PT. Raja Grafindo Persada.
Shaifuddin, A. (2011). Fiqih Ibadah Safari Baitullah. Garisi.
Suhandang, K. (2013). Ilmu Dakwah. Raja Grafindo Persada.
Sumarsono. (2014a). Sosiolinguistik (5th ed.). Sabda Pustaka Pelajar.
Sumarsono. (2014b). Sosiolinguistik. Sabda Pustaka Pelajar.
Turhamun. (2016). Dakwah Multikulturalisme (Multikulturalisme Sebagai Realita dalam Dakwah). Komunika, 10(1), 156.
Waridah, E. (2017). Pedoman Umum Ejaan Bahasa Indonesia dan Seputar Kebahasaan-Indonesia. Ruang Kata.

Downloads

Published

2022-01-30

How to Cite

Nurlaela, L. F. ., Boeriswati, E., & Tajuddin, S. (2022). GAYA BAHASA KOMUNIKASI DAKWAH DALAM CERAMAH SYEKH SULAIMAN BIN SALIMULLAH AR RUHAILY. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 21(1), 72–93. https://doi.org/10.21009/bahtera.211.06

Most read articles by the same author(s)