SPEAKING SKILLS IMPROVEMENT THROUGH STORYTELLING TECHNIQUES USING DRAWINGS AS THE MEDIA

Authors

  • Jemmy Jeane Mukuan

DOI:

https://doi.org/10.21009/BAHTERA.152.07

Keywords:

Speaking, Storytelling, Telling Story, Drawings Media, Berbicara, bercerita, story telling, media gambar

Abstract

The purpose of this study was to determine the process and the improvement of speaking skills resulting from storytelling techniques using drawings as media. The methods used was Action Research developed by Kemmis and Mc.Taggart, which is the spiral model with the stages of planning, implementation, observation, and reflection. Data collected from students in elementary school SD GMIM VII Tomohon in North Sulawesi (n = 34).The results of this study are : (1) The whole process of learning speech through storytelling techniques with drawings as the media successfully improve their speaking skills in 5 aspects : pressure, grammar, vocabulary, fluency and comprehension. (2) The result of the improvement seen in learning exhaustiveness of the students at pre-test 35.29% to 55.88% at first cycle, and increased to 79.41% in second cycle, as well as being 94.12% in the third cycle. (3) Providing opportunities for students to practice real communication with drawings as the media in social contexts vary at every meeting.

Tujuan Penelitian ini adalah untuk mengetahui proses dan hasil peningkatan kemampuan berbicara melalui teknik bercerita story telling dengan menggunakan media gambar. Metode yang digunakan adalah penelitian tindakan Action Research yang dikembangkan oleh Kemmis dan Mc. Taggart yaitu model spiral dengan tahapan perencanaan, pelaksanaan,observasi, dan refleksi. Penelitian ini mengambil lokasi di SD GMIM VII Tomohon Sulawesi Utara dengan jumlah siswa 34 orang. Hasil penelitian ini adalah: (1) Secara keseluruhan proses pembelajaran kemampuan berbicara melalui teknik bercerita (storytelling) dengan media gambar berhasil meningkatkan kemampuan berbicara siswa pada 5 aspek: tekanan, tata bahasa, kosa kata, kelancaran dan pemahaman. (2) Hasil peningkatan terlihat pada ketuntasan belajar siswa pada pre-tes35,29% menjadi 55,88% siklus I, dan meningkat menjadi 79,41% pada siklus II, serta menjadi 94,12% pada siklus III, (3) memberikan kesempatan pada siswa untuk melakukan praktek komunikasi secara nyata dengan media gambar dalam konteks sosial yang berbeda-beda pada setiap kali pertemuan.

Downloads

Published

2017-08-22

How to Cite

Mukuan, J. J. (2017). SPEAKING SKILLS IMPROVEMENT THROUGH STORYTELLING TECHNIQUES USING DRAWINGS AS THE MEDIA. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 15(2), 71–82. https://doi.org/10.21009/BAHTERA.152.07