THE LEARNING PROCESSES OF SPEAKING SKILLS AT AN ACCELERATION PROGRAM:AN ETHNOGRAPHIC STUDY IN SMA LABSCHOOL JAKARTA
DOI:
https://doi.org/10.21009/BAHTERA.152.09Keywords:
pembelajaran berbicara, program akselerasi, etnografi, the learning speaking, acceleration program, ethnographyAbstract
This researchaims to have a comprehensive understanding about the learning processes of the English speaking skill for K-11 students at an acceleration program in SMA Labschool Jakarta.This is a qualitative research with an ethnography method.The data were gathered through document study, observation, recording,field note and depth interview. The result revealed that (1)Syllabus was designed with function, the use and mastering words meaningfully on academic and non academic context. (2)These objectives of speaking skill arestudents are able to master four skills of language on interpersonal and transactional discourse.(3)Learning materials consist of social function, text structure, and language. (4) The activities are project presentation, debate,etc. (5) The strategies are integrated learning, project-based, and problem solving learning. (6) The role of the teacher are as a facilitator and a collaborator. The role of the students as a partner with a teacherand other students. (7)The assessment and evaluation used authentic assessment. (8) The effect of learning speaking skills is a positive to the students.
Tujuan peneilitian ini adalah untuk memperoleh pemahaman secara mendalam tentang proses pembelajaran berbicara bahasa Inggris pada siswa kelas 11 pada program akselerasi di SMA Labschool Jakarta. Pendekatan penelitian disertasi ini adalah pendekatan kualitatif dengan menggunakan metode etnografi.Sedangkan pengumpulan data dengan melakukan studi dokumentasi, rekaman video, observasi, catatan lapangan, dan wawancara mendalam yang disesuaikan setting penelitian ini. Temuan penelitian, dapat disimpulkan sebagai berikut : (1)Rancangan silabus didesain pada pemilihan fungsi, penggunaan dan penguasaan makna kata yang bermakna dan berkualitas sesuai dengan konteks komunikasi nyata dalam kehidupan sehari-hari dan konteks akademik. (2)tujuan pembelajaran berbicara bahasa Inggris yaitusiswa dapat menguasai empat keterampilan berbahasa baik dalam wacana interpersonal maupun wacana transaksional.(3) Materi pembelajaran berbasis teks yang berisi fungsi sosial, struktur teks, dan kebahasaan. (4) Kegiatan pembelajaran berupa project presentation, debat,dll. (5) Strategi yang digunakan yakni dengan integrated learning project-based.(6) Peran guru dalam pembelajaran berbicara bahasa Inggris sebagai fasilitator, evaluator, dan kolaborator, sedangkan peran siswa sebagai partner bicara dengan guru dan siswa lain. (7) Penilaian dan evaluasi pembelajaran yang dikembangkan berbasisautentik assessment. (8) Dampak pembelajaran berbicara bahasa Inggris terhadap siswa bersifat positif.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
License & Copyright
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.