Meta Analisis: Efektivitas Model Circ dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar

Authors

  • Fatia Tri Rizki Amelia Universitas Negeri Jakarta
  • Iva Sarifah Universitas Negeri Jakarta
  • Imaningtyas Imaningtyas Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.21009/bahtera.231.04

Keywords:

writing skills, CIRC, elementary school

Abstract

This study aims to determine the effectiveness of the CIRC learning model in improving elementary school students' writing skills in learning Indonesia language. This study uses research methods literature review with meta analysis techniques. There were 12 articles published on Google Scholar and Sinta in the 2018-2023 period that were analyzed in this study. Analysis of the data used in this study is a comparison test with paired t-test using the SPSS 22 application. The results obtained were the average score for writing skills before using the CIRC learning model of 53.5 and after using the CIRC learning model of 78.2. The results of calculations using the paired samples test obtained a t-count value of 10.66 with a significant level of

Author Biographies

Fatia Tri Rizki Amelia, Universitas Negeri Jakarta

Universitas Negeri Jakarta

Iva Sarifah, Universitas Negeri Jakarta

Universitas Negeri Jakarta

Imaningtyas Imaningtyas, Universitas Negeri Jakarta

Universitas Negeri Jakarta

References

Ali, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Dan Sastra (Basastra) Di Sekolah Dasar. PERNIK : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 3(1), 35–44. https://doi.org/10.31851/pernik.v3i2.4839
Atmojo, E. R. D. (2020). Pengembangan Kemampuan Menulis Cerita Fiksi Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Abdidas, 1(3), 172–182. https://doi.org/10.31004/abdidas.v1i3.39
Diana Putri, S. R. (2020). Korelasi Keterampilan Membaca Pemahaman Dengan Keterampilan Menulis Teks Laporan Hasil Observasi Siswa Kelas Vii Smp Negeri 33 Padang. Pendidikan Bahasa Indonesia, 8(3), 253. https://doi.org/10.24036/108208-019883
Eliantari, N. P. R., Kristiantari, M. R., & Sujana, I. W. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading and Composition Berbantuan Circular Card Terhadap Keterampilan Menulis. Jurnal Penelitian Dan Pengembangan Pendidikan, 4(1), 23. https://doi.org/10.23887/jppp.v4i1.24780
Ernasari, Diena San Fauziya, R. Y. M. (2021). Pembelajaran Daring Menulis Teks Eksposisi Pada Siswa Kelas Viii Dengan Metode Discovery Learning Berbantuan Media Quizizz. … Bahasa Dan Sastra …, 5(November). Retrieved from https://journal.ikipsiliwangi.ac.id/index.php/parole/article/view/7117
Inggriyani, F., & Anisa Pebrianti, N. (2021). Analisis Kesulitan Keterampilan Menulis Karangan Deskripsi Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Didaktik : Jurnal Ilmiah PGSD STKIP Subang, 7(01), 1–22. https://doi.org/10.36989/didaktik.v7i01.175
Latifa, H. L., & Hariyadi. (2022). Penerapan Metode Pembelajaran CIRC pada Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa Sekolah Dasar. Journal of Elemantary School (JOES), 5(2), 301–307.
Lusiani, N. W. (2019). Implementasi Model Pembelajaran Cooperative Integrated Reading And Composition (CIRC) Untuk Meningkatkan Keterampilan Menulis Ringkasan Pada Siswa …. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(2019), 541–552. Retrieved from http://jayapanguspress.penerbit.org/index.php/cetta/article/view/308
Magdalena, I., Ulfi, N., & Awaliah, S. (2021). Analisis Pentingnya Keterampilan Berbahasa pada Siswa Kelas IV di SDN Gondrong 2. EDISI : Jurnal Edukasi Dan Sains, 3(2), 243–252. Retrieved from https://ejournal.stitpn.ac.id/index.php/edisi
Masrin, M. (2020). Pembelajaran Bahasa Indonesia Siswa di SMA Labschool Jakarta. Jurnal Ilmiah Telaah, 5(2), 57–64. Retrieved from http://journal.ummat.ac.id/index.php/telaah/article/view/2630%0Ahttp://journal.ummat.ac.id/index.php/telaah/article/download/2630/pdf
Nasution, Z. A., & Prastowo, A. (2021). Analisis Pembelajaran Berbasis Teknologi Model Drill and Practice Untuk Mi/Sd. El Midad, 13(1), 10–14. https://doi.org/10.20414/elmidad.v13i1.2972
Putri, I. (2018). Analisis Kesulitan Belajar Menulis pad SISWA Kelas III Sekolah Dasar Negeri 1 Rantau Selamat Kec. Rantau Selamat Kab. Aceh Timur. Jurnal Edukasi Kultura: Jurnal Bahasa, Sastra Dan Budaya, 5(1). Retrieved from https://jurnal.unimed.ac.id/2012/index.php/kultura/article/view/11720/10229
Ruspayanti, R., Gani, E., & Noveria, E. (2018). Pengaruh Penggunaan Model Discovery Learning Berbantuan Media Objek Langsung Teks Laporan Hasil Observasi Siswa Kelas VII SMP Negeri 2 Padang. Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia, 1(7), 222–229.
Satiti, A. D. R. (2020). Pengaruh Model Pembelajaran Discovery Learning terhadap Hasil Belajar Akuntansi. JPEK (Jurnal Pendidikan Ekonomi Dan Kewirausahaan), 4(1), 66–81. https://doi.org/10.29408/jpek.v4i1.2195
Setyawarno, D. (2016). Panduan Statistik Terapan Untuk Penelitian Pendidikan: Analisis Data Penelitian Dalam Bidang Pendidikan Dengan Aplikasi SPSS Versi 22. Pendidikan IPA FMIPA UNY, 116.
Sitorus, H. (2018). Meningkatkan Hasil Belajar Dalam Membaca dan Menulis Cepat Melalui Metode CIRC. Jurnal Pena Edukasi, 5(3).
Slavin, R. E. (2016). Instruction Based on Cooperative Learning. Handbook of Research on Learning and Instruction, Second Edition, (January 2011), 388–404. https://doi.org/10.4324/9781315736419-27
Syah, M. F. J. dkk. (2021). Penguatan Dinamika Interpersonal Keterlambatan Motorik Halus bagi Anak SD Kelas Rendah. Buletin KKN Pendidikan, 3(1), 45–53. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v3i1.14667
Widodo, P. (2021). Metode Kooperatif CIRC untuk Meningkatkan Kemampuan Menulis Kembali Teks Nonfiksi pada Siswa Sekolah Dasar Kelas VI. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1034–1039. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1333
Wijaya, et. al. (2021). Pengaruh Metode Inquiry Terhadap Kemampuan Menulis Dongeng Kelas VIII SMP Islam Terampil NW Pancor Kopong. Jurnalistrendi : Jurnal Linguistik, Sastra, Dan Pendidikan, 6(1), 51–59.
Y. Kiuk, I.G.W Saputra, L. D. . A. (2021). Upaya Meningkatkan Kemampuan Menulis Melalui Strategi Please. Indonesian Gender and Society Journal, 2(1), 10. https://doi.org/10.23887/igsj.v2i1.39207
Yeni Puspa Dewi, Dyah Lyesmaya, D. A. U. (2019). MENINGKATKAN KETERAMPILAN MENULIS TEKSFIKSI DENGAN MENGGUNAKAN MODEL COOPERATIVE INTEGRATED READING ANDCOMPOSITION(CIRC) PADA SISWA KELAS TINGGI. Jurnal Perseda, 2(2), 118–127. Retrieved from https://jurnal.ummi.ac.id/index.php/perseda/article/view/430/452
Zebua, T. (2022). Penerapan Model Jigsaw Untuk Meningkatkan Kemampuan Menggunakan Ejaan dan Tanda Baca Dalam Menulis Pengalaman Pribadi. Educativo: Jurnal Pendidikan, 1(1), 320–325. https://doi.org/10.56248/educativo.v1i1.56

Downloads

Published

2024-01-08

How to Cite

Amelia, F. T. R., Sarifah, I., & Imaningtyas, I. (2024). Meta Analisis: Efektivitas Model Circ dalam Meningkatkan Keterampilan Menulis Siswa Sekolah Dasar. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 23(1), 40–50. https://doi.org/10.21009/bahtera.231.04