Analisis Teks pada Buku Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas X Terbitan Kemdikbud Edisi Revisi Tahun 2017
DOI:
https://doi.org/10.21009/bahtera.232.03Keywords:
Analysis, Textbook, Indonesian LanguageAbstract
This study aims to conduct a text analysis on Indonesian language textbooks in Grade X by focusing on (1) Language Use in Indonesian Language Textbooks in Grade X, (2) Conformity of Indonesian Language Textbooks in Grade X to the 2013 Curriculum, (3) Conformity of Indonesian Language Textbook Discourse to Strengthening Character Education for Grade X Students, (4) Impact of Indonesian Language Textbooks on Learning for Grade X Students. The method in this research is descriptive qualitative research method with critical discourse analysis approach. The subject of this research is the Indonesian Language textbook Grade X for SMA/SMK, published by the Ministry of Education and Culture in the 2017 revised edition. The results showed that from (1) language use, (2) conformity with the 2013 curriculum, (3) conformity of discourse with strengthening character education, (4) the impact of textbooks on student learning is included in the good category, feasible, and in accordance with the level of understanding of students. In accordance with these findings, it is expected that the government and teachers should work together to develop and improve the quality of Indonesian language learning books to make them more interesting in accordance with the times, relevant, easy for students to understand
References
Desiarna, S., Nafila, U., Dafis, S., Arisa Putri, T., Halimah, S., & Mukhlis, M. (2022). Analisis Kelayakan Bahasa dalam Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas X Kurikulum 2013 Terbitan Kemendikbud 2017 Terhadap Tingkat Ketertarikan Belajar Siswa. Jurnal Penelitian Dan Pengabdian Sastra, Bahasa, Dan Pendidikan (SAJAK), 1(2), 110–118. https://journal.uir.ac.id/index.php/sajak
Dewi, I. A., & Numertayasa, IW. (2018). Pengembangan Model Pembelajaran Saintifik Dengan Metode Analisis Wacana Kritis (AWK) Dalam Pembelajaran Menulis Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Kurikulum 2013 Di Kelas X SMA/SMK Bali Timur. Wahana Chitta Jurnal Pendidikan, 1(2), 92–103.
Diani, Irma., dkk. (2023). Analisis Komponen Makna Kata Kerja Kasar Bahasa Melayu Bengkulu Serta Dampaknya Bagi Pembentukan Karakter Siswa. Wacana: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra & Pengajaran, 20(1), 70-76.
Djatmika. (2022). Narrative, Discourse, And Evaluation: Evaluasi Melalui Analisis Wacana Dengan Appraisal System. SEMINAR NASIONAL LINGUISTIK DAN SASTRA (SEMNALISA), 2–13.
Effrem Warung, Y., Nesi, A., & Sii, P. (2022). Ideologi Wacana Dalam Buku Pelajaran Bahasa Indonesia: Studi Kasus Buku Siswa SMA/MA Kelas X. BAHASA INDONESIA PRIMA (BIP), 4(1), 152–163.
Hartini, T. (2019). Analisis Kualitas Buku Pelajaran Bahasa Indonesia Aspek Menulis Untuk SMA/MA/SMK Kelas X (Wajib) Terbitan Mediatama. Konferensi Nasional Bahasa Dan Sastra (Konnas Basastra), V, 302–306.
Jalla Wabang, R., dkk. (2023). Keefektifan Pembelajaran Teks Narasi Yang Menggunakan Cerita Rakyat Timor. Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah, 13(1), 91-100.
Larlen & Driana, D. (2018). Kesesuaian Buku Teks Bahasa Indonesia Ekspresi Diri Dan Akademik Siswa SMA Kelas X Dengan Kurikulum 2013. FKIP Universitas Jambi.
Mafrukhi, R. S. Muh. D. (2019). Hegemoni Sosial, Budaya, Dan Kekuasaan Wacana Sastra Buku Teks Bahasa Indonesia SMA. SEMINAR NASIONAL PASCASARJANA, 1031–1038.
Mhb, R. J., & Mukhlis, M. (2023). Keterampilan Abad 21 Buku Teks Bahasa Indonesia pada Kelas X Terbitan Kemindikbud. Bahasa Dan Sastra, 9(1), 197–208. https://e-journal.my.id/onoma
Numertayasa, I. W., Sutama, I. M., & Rasna, I. W. (2013). Analisis Wacana Esai Kajian Struktur Supra, Mikro dan Makro Pada Esai Hasil Pelatihan Menulis Esai Sekolah Menengah Se-Kecamatan Rendang Tahun 2011. E-Journal Program Pascasarjana Universitas Pendidikan Ganesha, 2.
Ratnaningsih, D. (2019). Analisis Wacana Kritis Sebuah Teori Dan Implementasi. Lampung Utara: Universitas Muhammadiyah Kotabumi.
Rehanisafira M & Nurizzati. (2023). Dimensi Melayu Dalam Puisi Tersebab Aku Melayu: Buku Sajak Penggal Kedua Karya Taufik Ikram Jamil: Kajian Strukturalisme Genetik. Literasi: Jurnal Ilmiah Pendidikan Bahasa, Sastra Indonesia dan Daerah. 13(1), 44-58.
Rohana & Syamsuddin. (2015). Analisis Wacana. CV. SAMUDRA ALIF-MIM.
Simatumpang, R.R., Rohmadi, M., Saddhono, K. 2018. Campur Kode Bahasa Batak Toba Dalam Interaksi Kelas Di SMK Multi Karya Medan. The 1ST International Conference On Education Language And Literature (Icon-Elite), 18(5).
Suherli, dkk. (2017). Buku Bahasa Indonesia Untuk SMA/MA/SMK/MAK Kelas X Edisi Revisi. Jakarta: Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Sulistiyowati, E. (2013). Pendidikan Karakter Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia. Edukasia: Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 8(2), 311–330.
Wiratno, Tri. (2018). Pengantar Ringkas Linguistik Sistemik Fungsional. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Wulandari, G., Indriani, M. S., & Nurjaya, G. (2021). Analisis Kelayakan Isi Materi Buku Teks Bahasa Indonesia Kelas XII Terbitan Kemdikbud Edisi Revisi 2018. Journal of Digital Learning and Education, 1(3), 141–149. https://doi.org/10.52562/jdle.v1i3.254
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
License & Copyright
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.