Analisis Kajian Sintaksis pada Buku Bahasa Indonesia Jenjang SD Kelas Bawah Terbitan Kemdikbudristek

Authors

  • Viona Nurafiani Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Dwi Norma Apriyanti Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta
  • Nuryani Nuryani Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.21009/bahtera.241.010

Keywords:

Syntax, Textbook, Indonesian Language

Abstract

Syntax material has been introduced when we enter elementary school, in Indonesian language lessons, especially at the lower grade elementary school level, they have learned grammar based on their level of understanding and ability. This is seen in their textbooks that have been analyzed. The purpose of this study is to describe Indonesian language materials related to syntax in lower grade elementary school textbooks. The method used in this research is descriptive qualitative approach, with data collection technique in the form of simak catat. The data source in this research is a lower grade elementary school textbook published by Kemendikbudristek. The results showed that in grade 1 students began to recognize material about words and sentences, in grade 2 students had material about sentence functions, active and passive sentences. Then in grade 3 there is material on prohibition sentences, suggestion sentences and question words.

Author Biographies

Dwi Norma Apriyanti, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

Nuryani Nuryani, Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta

References

Abidin, Y. (2019). Konsep Dasar Bahasa Indonesia . Jakarta: Bumi Aksara.

Alex dan Ahmad. (2011). Bahasa Indonesia untuk Perguruan Tinggi. Jakarta: Kencana Amri.

Ali Mustadi, dkk. (2022). Bahasa dan Sastra Indonesia SD Berorientasi Kurikulum Merdeka. Yogyakarta: UNY Press.

Ambo Enre, Fachruddin, dkk. (1988). Dasar-Dasar Keterampilan Menulis. Padang: Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Ujung Padang .

Apriliani, S. P., & Radia, E. H. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Minat Membaca Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 4(4), 994–1003. https://doi.org/10.31004/basicedu.v4i4.492

Chasanah, F. U., Ibrahim, M., Hidayat, M. T., & Rahayu, D. W. (2021). Upaya Peningkatan Kemampuan Membaca melalui Media Buku Cerita di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3644–3650. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1397

Eliastuti, meliana dan hadi. (2023). Peranan sintaksis bagi Siswa Kelas Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar dan Sosial Humaniora, Vol.2 No.7.

Fachruddin Ambo Enre, dkk. (1988). Dasar-Dasar Keterampilan Menulis. Padang: Institut Keguruan dan Ilmu Pendidikan Ujung Padang.

Henilia. (2022 Vol 5 No 1). Analisis Materi Tata Bahasa dalam Buku Pelajaran Bahasa Indonesia . Jurnal Insitusi Politeknik Ganesha Medan .

Hidayah, N. (2016). Pembelajaran Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi. Yogyakarta: Garudhawaca.

Ina dan Yoanna Afrimonika. (2022). Pola Kalimat Aktif-Pasif Bahasa Mandarin dan Bahasa Indonesia. Yogyakarta: Jejak Pustaka.

Kridalaksana, H. (2013). Kamus Linguistik. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Kurniawati, R. T., & Koeswanti, H. D. (2020). Pengembangan Media Buku Cerita Bergambar Untuk Meningkatkan Kemampuan Membaca Siswa Kelas 1 Sekolah Dasar. DIDAKTIKA TAUHIDI: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 29. https://doi.org/10.30997/dt.v7i1.2634

Kusumaningrum, dkk. (2023). Fungsi, Kategori, dan Peran Sintaksis Bahasa Indonesia dalam Kalimat Efektif Teks Cerita Anak yang Berjudul “Berbeda Itu Tak Apa” pada Buku Ajar Bahasa Indonesia Kelas Satu Sekolah Dasar Kurikulum Merdeka. Student Research Journal, Vol.1 No.2.

Santoso, J. (2018). Kedudukan dan Ruang Lingkup Sintaksis. Kedudukan Dan Ruang Lingkup Sintaksis, 1–38.

Siminto. (2013). Pengantar Linguistik. Cipta Prima Nusantara Semarang, CV, 4. http://digilib.iain-palangkaraya.ac.id/2618/1/Pengantar Linguistik.pdf

Suhardi. (2013). Sintaksis. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.

Sutikno, M. S. (2019). Metode & Model-Model Pembelajaran “Menjadikan Proses Pembelajaran Lebih Variatif, Aktif, Inovatif, Efektif dan Menyenangkan.”

Tri Astari. (2022). Pengembangan Buku Teks dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar. Madako Elementary School, 1(2), 163–175. https://doi.org/10.56630/mes.v1i2.56

Downloads

Published

2025-01-15

How to Cite

Viona Nurafiani, Apriyanti, D. N., & Nuryani, N. (2025). Analisis Kajian Sintaksis pada Buku Bahasa Indonesia Jenjang SD Kelas Bawah Terbitan Kemdikbudristek. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 24(1), 97–112. https://doi.org/10.21009/bahtera.241.010