Representasi Budaya dan Profil Pelajar Pancasila di Buku Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII

Authors

  • Alfi Puspitasari Universitas Sebelas Maret
  • Andayani Andayani Universitas Sebelas Maret
  • Titi Setyoningsih Universitas Sebelas Maret

DOI:

https://doi.org/10.21009/bahtera.232.01

Keywords:

Indonesian Textbooks, Culture, Pancasila Learner Profile

Abstract

This study aims to (1) describe the representation of culture in Indonesian textbooks grade VII, (2) describe the representation of Pancasila student profile in Indonesian textbooks grade VII. This research is a qualitative research and uses case study method with content analysis approach. The data source of this research is the seventh grade Indonesian textbook. The sampling technique was done by purposive sampling. Data collection was done by document analysis. The data validity test technique used was data source triangulation. The results of this study are, in the seventh grade Indonesian textbooks, cultural representations are found to be described through Koentjaraningrat's cultural elements in the form of language, technological systems, livelihood systems, social organization, knowledge systems, religious systems, and arts. Second, in the seventh grade Indonesian textbook, there is a representation of the Pancasila student profile which is divided into six dimensions, namely faith, fear of God Almighty; and noble character; global diversity; mutual cooperation; independent; critical reasoning; and creative. In the discussion, the six dimensions are then further divided based on the existing key elements

Author Biographies

Andayani Andayani, Universitas Sebelas Maret

Universitas Sebelas Maret

Titi Setyoningsih, Universitas Sebelas Maret

Universitas Sebelas Maret

References

Alanur, S., Jamaludin, & Amus, S. (2023). ANALISIS PROFIL PELAJAR PANCASILA DALAM BUKU TEKS PENDIDIKAN PANCASILA DAN KEWARGANEGARAAN KURIKULUM MERDEKA. In JPKN (Vol. 7, Issue 1).
Anonim. (2022). Dimensi, Elemen, dan Subelemen Profil Pelajar Pancasila pada Kurikulum Merdeka. Pusat Kurikulum dan Pembelajaran Badan Standar, Kurikulum, dan Asesmen Pendidikan Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset, dan Teknologi.
Armadani, P., Kartika Sari, P., Abdullah, F. A., & Setiawan, M. (2023). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar Pada Siswa-Siswi SMA Negeri 1 Junjung Sirih. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, Januari, 9(1), 341–347. https://doi.org/10.5281/zenodo.7527654
Creswell, J. W. (2015). Penelitian Kualitatif dan Desain Riset: Memilih di antara Lima Pendekatan (3rd ed.). Pustaka Pelajar.
Fatirul, A., & Walujo, D. (2022). Metode Penelitian Pengembangan Bidang Pembelajaran (Edisi Khusus Mahasiswa Pendidikan dan Pendidik). Pascal Books.
Giri, I. M. A. (2020). Pendidikan Karakter Berbasis Budaya Sebagai Solusi Degradasi Bangsa. PURWADITA: JURNAL AGAMA DAN BUDAYA , 4(1), 59–66.
Hanifah, B., Amany, M., Dyaahulhaq, S., & Desty, H. (2023). ANALISIS PENERAPAN KURIKULUM MERDEKA: KAJIAN BUKU TEKS BAHASA INDONESIA KELAS 4 SD/MI. Prosiding SEMAI 2 Seminar Nasional PGMI 2023 , 10–21. http://proceeding.uingusdur.ac.id/index.php/semai
Koentjaraningrat. (2009). Pengantar Ilmu Antropologi. Rineka Cipta.
Miles, M. B., & Huberman, A. M. (2007). Analisis Data Kualitatif. UI Press.
Rahmadayanti, D., & Hartoyo, A. (2022). Potret Kurikulum Merdeka, Wujud Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(4), 7174–7187. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3431
Saefuddin, A., Sumarna, C., & Rozak, A. (2023). Nilai-Nilai Moderasi Beragama dan Implementasinya Dalam Pendidikan Agama Islam di Abad 21. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(6), 11–17. https://doi.org/10.5281/zenodo.7769740
Saputri, N. D., Rufaidah, D., & Principe, R. A. (2023). Penerapan pendidikan karakter profil Pelajar Pancasila dalam Buku Bahasa Indonesia SMP kelas VII. Caraka: Jurnal Ilmu Kebahasaan, Kesastraan, Dan Pembelajarannya, 9(2), 133–146. https://doi.org/10.30738/caraka.v9i2.14649
Sarosa, S. (2021). Analisis Data Penelitian Kualitatif (F. Maharani, Ed.). PT Kanisius.
Sumarno. (2020). ANALISIS ISI DALAM PENELITIAN PEMBELAJARAN BAHASA DAN SASTRA. Jurnal Elsa, 18(2), 36–55.
Tinggi, S., & Islam Binamadani, A. (2022). PENGEMBANGAN MODUL AJAR BERBASIS KURIKULUM MERDEKA Utami Maulida. In Agustus (Vol. 5, Issue 2). https://stai-binamadani.e-journal.id/Tarbawi
Valenciana, C., & Pudjibudojo, J. K. K. (2022). Korean Wave; Fenomena Budaya Pop Korea pada Remaja Milenial di Indonesia. Jurnal Diversita, 8(2), 205–214. https://doi.org/10.31289/diversita.v8i2.6989
Zuriah, N., & Sunaryo, H. (2022). KONSTRUKSI PROFIL PELAJAR PANCASILA DALAM BUKU PANDUAN GURU PPKN DI SEKOLAH DASAR. 7(1), 71–87. https://doi.org/10.22219/jch.v7i1.20582

Downloads

Published

2024-07-15

How to Cite

Puspitasari, A., Andayani, A., & Setyoningsih, T. (2024). Representasi Budaya dan Profil Pelajar Pancasila di Buku Pelajaran Bahasa Indonesia Kelas VII. Bahtera: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 23(2), 127–145. https://doi.org/10.21009/bahtera.232.01